• dexterswife

Diggar du Grynet?!

Fler som tycker att Grynet är världens bästa programledare och att det är toppen att det finns en kul och stark förebild för unga tjejer?!

• Svar på tråden Diggar du Grynet?!
  • vackrastarflow

jag skulle inte låta min 5-åring se det. förresten, barn ska inte sitta vid tv:n hela dagen... Grynet går kl. 19, då ska mitt femåriga barn inte sitta framför tv:n.

• uniMog

nej jag skulle nog inte heller tycka att kläderna i sig var ett problem men i kombination med resten av paketet Grynet så tycker jag det är .....kommer inte på något bra ord.... avskräckande, motbjudande och något jag absolut inte vill att mina barn/ungdomar ska lära sig. För mig är Grynet någon som visar att man måste skrika för att göra sig hörd. Det håller jag inte med om.

• Princess Leia

Nej!!!! jag sov och missade allt........... Jag som diggar henne...

• Flippan71

Grynet är lovely! Hon propagerar för att man får vara den man är och att det är ok. Sen om hon gillar rosa och säger skit, det är den HON är. Betyder inte att alla andra behöver vara likadana. Ungdomar är inte dumma i huvudet, och jag har då inte sett en enda tonåring springa omkring med diadem och rosa balettkjol och skrika saker i en megafon på gatorna (tyvärr). Jag skulle ha älskat att ha en sån förebild när jag själv var tonåring, då kanske man kunde identifiera sig lite med de här ta_för_sig sidorna hon har. Sen är det upp till föräldrarna att ge sina barn sunda värderingar. Grynet är en tv figur. Stäng av tv'n om ni har små barn som inte fattar att det hon pratar om handlar inte om att man som 5 åring inte ska äta upp sin mat. Håller fullständigt med om att dokusåpor är ett mycket större problem än en Grynet som är lite gapig och skrikig och klär sig lite tokigt.

• giz

hahaha satt nyss å asg åt grynet när hon skulle lära ut hur man tjatar till sej en häst..........klart att hästen är mindre än hunden när man jämför en fallabella med en grand danios hon är bara så gullig å det värsta är att man känner så igen sej själv i henne

• vårsol

Jag fattar faktiskt inte hur man INTE kan tycka att Grynet är bra? Hon är verkligen en god förebild och har massor av vettigt att säga.

• Lilla Ap

Flippan71:
    "Stäng av tv'n om ni har små barn som inte fattar att det hon pratar om handlar inte om att man som 5 åring inte ska äta upp sin mat. "
    Fast femåringar har inget abstrakt tänkande, de är otroligt enkelspåriga.
    Man utvecklar inte det logiska och abstrakta tänkandet förrän efter 12-års åldern.
    Barn är däremot väldigt bra på att härma utan eftertanke. De härmar beteendet som föräldrarna uppvisar, eller dagisfröknar och andra vuxna som de ser. Och de härmar sina favoritfigurer i sina favoritprogram.
    Små barn leker pokemon, bob the builder osv, och gör som de sett på tv.
    De tänker inte längre än att de helt enkelt härmar rakt av.
    Ser de då Grynet på tv så härmar de hennes beteende men kan inte tänka på konsekvenser eller när/var/hur man inte ska ta nån skit, utan de använder helt enkelt sitt nyförvärvade beteende t.ex. när de sitter och äter, på dagis, i affären när man handlar, innan de ska sova osv. helt enkelt när de behöver uppmärksamhet. Barn kräver konstant uppmärksamhet och de använder de beteenden de lär sig för att komma fram till det bästa sättet att FÅ uppmärksamhet. OCh uppmärksamhet är nödvändigt för barnets personliga utveckling, så de känner att de har ett värde, att de får en känsla av självrespekt osv osv..
    Tonåringar har däremot ett abstrakt tänkande och kan värdera och väga beteenden (om de nu fått en bra grund från när de var små) och tänka ett steg vidare, "vad är 'belöningen' för detta beteende? Vad får det för konsekvenser?". Den processen är dock inte fullt utvecklad förrän långt senare, beroende på arv, miljö och sociala aspekter osv ..
    JAG gör inte alltid passande val i mitt liv, jag har inte "växt" klart i mitt tänkande. Egentligen tror jag inte att någon gör det heller.. Vi är inte ens klara när vi dör...

ooops, jag kanske spårade ur lite där, men hur som helst...

Barn kan inte ta beslutet att välja sitt beteende, det är upp till föräldrarna att välja varifrån barnet KAN få sitt beteende ifrån. I så stor mån som möjligt givetvis, vad som händer utanför föräldrarnas "sfär" är inte alltid något man kan välja.
    MItt barn kommer aldrig att få se på Grynet iallafall, jag tänker lära hon/han att stå för vad hon/han tycker genom andra sätt.

• Du är för liten

njaaa... hur bra är det att försöka lära barn hur man övertalar förräldrar att man måste få en häst och att dom ljuger om dom säger att det är jobbigare än en hund osv.. Visst det är lite på skämt men jag tror inte alla tar det så.
    alltså.. jag tycker grynet kan säkert vara rolig men vissa saker hon lär ut är bara skit dåliga.. Dessutom hela den här göra sig till grejjen o snacka "asså ba veet DUUU!?"..
    Men jag gillar inte den stilen helt enkelt

• uniMog

Vårsol, jag är ungefär lika förundrad som du fast tvärtom.. jag kan verkligen inte förstå vad som är så bra med henne.

• vackrastarflow

giz - jag satt och skrattade åt samma sak! så underbart!

ni som fortfarande argumenterar om att femåringar inte ska se det - låt inte dem se det då!! det är INTE ett program som är riktat till femåringar. kom igen va...

Svar på tråden Diggar du Grynet?!