• Havssol

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

Det här är en tråd för oss som tempar antingen med hjälp av termometer och tex www.fertilityfriend.com eller liknande för att försöka läsa av kroppen så att vi prickar rätt dagar för att bli gravida. Vi har ett öppet sinne, gillar förändringar och nya ideér så bara kom in och känn dig som hemma. Några är nya, några har hållit på ett tag men som sagt V*Ä*L*K*O*M*M*E*N!

• Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*
  • Ofir1

Det finns flera symptom på endo, men man kan inte fastställa det på något annat sätt. Kan inte symptomen i huvudet.. men de är nått med riklig mens och extrem mensvärk. I länken jag skrev finns det mer info.
    Jag tycker absout att du ska gå. Vet man att man har endo kan men behandla det också (genom t.ex. pp, medicinskt klimakterie en period.. tror jag, är inte säker) så att ärrvävnaden försvinner och det går lättar att bli gravid. Sen kan de ju ta bort ärrvävnaden på nått sätt också. Tror just fertiliteten även beror mycket på vilken grad av endo man har.
    Jag tror att ärrvävnad och sånt blir mer ju längre man går utan någon behandlig. Därför är det bra att sätta in det direkt. jag hörde om en tjej som hade det i släkten. Hon fick det fastslaget så fort hon fick mens och fick behandling så att ingen ärrvävnad skulle uppstå.

Men men, det här är bara sånt jag kommer ihåg att jag hört. Jag är absolut inte säker på om det stämmer eller inte. Så läs hellre på internet.

• Ofir1

pilsa: jag menade så här:
    Enligt Ovutell äl test har de gjort studier på hur deras test reagerar på grav.
    Resultatet blev:
    Urin med 200ml/HCG reagerade äl testerna på, men teststrecket var fortfarande svagare än ett test som visar positivt på äl. För att ett Ovutell test ska visa positivt på äl krävs 25ml/LH i urinet.

De flesta graviditetstest visar ju pos på 10-50ml/HCG. Alltså mycket mindre än det krävs för att ett Ovutell ältest ska visa pos för graviditet.

Därför tyckte jag att det var skummt att du fick pos på ältest men neg på gravtest.

MEN.. detta stog bara på Ovutell förpackningen. Andra ältest kan ju ha helt andra gränser. Känsligare/okänsligare för hcg.

Förstår du? var svårtatt förklara i skrift det här..

• skrattigtjej

ofir.. tusen tack de gav mej mer inblick de va nog de min syster hade...
    så ja ska säga de imon när ja ringer

Emmy
  • Ofir1

skrattigtjej: Såg nu att jag skrivit ganska otäckt om endo, det var inte meningen. Det är bara det att jag inte kan så mkt. Vill bara tillägga att det inte alls behöver vara så farligt och att det finns bra behandlingsmetoder. Men det vet du säkert om, om din mamma och syster har det.
    Tycker att du ska få det utrett så snart du kan. Bättre att veta och kunan göra något åt det än att inte veta.

• Ofir1

skrattigtjej: Jätte bra att du ska ringa och att du ska säga att du har det i släkten. Lycka till med samtalet. Jag ska hålla tummarna för att de är trevliga och hjälpsamma.

• skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-18 22:31:38 följande:
    skrattigtjej: Såg nu att jag skrivit ganska otäckt om endo, det var inte meningen. Det är bara det att jag inte kan så mkt. Vill bara tillägga att det inte alls behöver vara så farligt och att det finns bra behandlingsmetoder. Men det vet du säkert om, om din mamma och syster har det.Tycker att du ska få det utrett så snart du kan. Bättre att veta och kunan göra något åt det än att inte veta.
    tusen tack
    nej då jag läste och de kan sprida sej
    så ig skulle jag vetat detta innan för att de e ig för sent kanske :S
    men e de de så måste ja operera
    ja som va så orolig för de när min syster operarades men hon ha sin son idag
    shit va nervös jag e..
    jag gilla ine titthål... hur gör dem sånt?
    Emmy
  • Ofir1

Jag tror inte att det behöver vara försent. Tror man alltid kan göra något åt det iaf. Endo är ju en kronisk sjukdom som man alltid kommer att ha (så långe man har mens dvs).
    Jag vet inte exakt hur titthåls gör. Men jag tror de går in genom små hål (ett eller flera vet jag inte) i magen. Jag har hört att det läker väldigt fort efteråt och att det inte blir särskillt mycket ärr.

• skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-18 22:42:43 följande:
    Jag tror inte att det behöver vara försent. Tror man alltid kan göra något åt det iaf. Endo är ju en kronisk sjukdom som man alltid kommer att ha (så långe man har mens dvs).Jag vet inte exakt hur titthåls gör. Men jag tror de går in genom små hål (ett eller flera vet jag inte) i magen. Jag har hört att det läker väldigt fort efteråt och att det inte blir särskillt mycket ärr.
    ush e man vaken när dem gör sånt?
    vet du om ja komme troligen få en ny tid för en sån utredning..
    elle komme dem förbereda sånt när ja komme på första tiden?
    ush va nervös jag e..
    jag kan ig inte med att bli sövd och nåla och sånt..
    ush fy med andra ord rent helvete framför mej
    jag tror nästan att jag ha de.. för alla symtome tyder på de
    och min syste och mamma ha haft de och min andra syster misstänker hon ha de med..
    ush
    Emmy
Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*