Inlägg från: skrattigtjej |Visa alla inlägg
  • skrattigtjej

~*~* Termometer beroende vänner~*~*

ofir.. tusen tack de gav mej mer inblick de va nog de min syster hade...
    så ja ska säga de imon när ja ringer

Emmy
  • skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-18 22:31:38 följande:
    skrattigtjej: Såg nu att jag skrivit ganska otäckt om endo, det var inte meningen. Det är bara det att jag inte kan så mkt. Vill bara tillägga att det inte alls behöver vara så farligt och att det finns bra behandlingsmetoder. Men det vet du säkert om, om din mamma och syster har det.Tycker att du ska få det utrett så snart du kan. Bättre att veta och kunan göra något åt det än att inte veta.
    tusen tack
    nej då jag läste och de kan sprida sej
    så ig skulle jag vetat detta innan för att de e ig för sent kanske :S
    men e de de så måste ja operera
    ja som va så orolig för de när min syster operarades men hon ha sin son idag
    shit va nervös jag e..
    jag gilla ine titthål... hur gör dem sånt?
    Emmy
  • skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-18 22:42:43 följande:
    Jag tror inte att det behöver vara försent. Tror man alltid kan göra något åt det iaf. Endo är ju en kronisk sjukdom som man alltid kommer att ha (så långe man har mens dvs).Jag vet inte exakt hur titthåls gör. Men jag tror de går in genom små hål (ett eller flera vet jag inte) i magen. Jag har hört att det läker väldigt fort efteråt och att det inte blir särskillt mycket ärr.
    ush e man vaken när dem gör sånt?
    vet du om ja komme troligen få en ny tid för en sån utredning..
    elle komme dem förbereda sånt när ja komme på första tiden?
    ush va nervös jag e..
    jag kan ig inte med att bli sövd och nåla och sånt..
    ush fy med andra ord rent helvete framför mej
    jag tror nästan att jag ha de.. för alla symtome tyder på de
    och min syste och mamma ha haft de och min andra syster misstänker hon ha de med..
    ush
    Emmy
  • skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-18 23:00:29 följande:
    Jag vet faktiskt inte om man är vaken eller ej. Kanske går det på båda sätten? Jag vet inte när/hur de gör det. Men enligt vad jag läst så vill de utesluta allt annat först. Så det hoppar nog inte på dej med en titthålsop. det första de gör. Dock vet jag inte hur de ser på det när du har det i släkten. Antar att det är lite mer prioriterat då.Jag har själv aldrig gjort någonslags operation. Men jag vet själv hur jag reagerar vid tanken på en (har skjutit upp en op., som jag borde göra, i 1 år snart). Det kan kännas väldigt skrämmande.. men när man har vant sig vid tanken kan man kanske bättre fokusera på det positiva med att genom gå det.När jag misstänkte att jag hade Endo (men tror inte det lika mkt längre) blev jag helt förstörd. Men när man läser om det och hinner lugna ner sig lite så inser man att det inte alls behöver vara så hemsk. Du har ju din mamma och din syster att se på om inte annat.
    Tack de betytder ohehört mkt att du skriver och att ja får läsa detta
    de ha faktiskt lugnat mej
    jo ja tror de e mer prioterat då.. ig skulle ja gåt tidigare, enligt sidan du skickade..
    men ja fick veta de nyss
    inget man direkt går och tänker på
    men dem får göra titthål om dem vill om de krävs för att vi ska lyckas
    bara vi slippe hormoner och allt ush
    jo ja e bered på att opereras men komme isf böna dem göra de så fort som dem baa kan så ja slippe de sen....
    krama om ps kk kvinnokliniken vilket ja ska ringa imon, tar dem emot män med?
    tänker på min sambo.. och kan han lämna prov hemma och ta med?
    Emmy
  • skrattigtjej
    Fru JD skrev 2006-10-18 23:06:43 följande:
    Skrattig tjej och Ofir: Ang Endometrios så är det inte alltid man behöver göra titthål, man kan behandla på annat sätt om de inte är för stora. Vet du, Skrattig Tjej, jag tycker att du ska försöka att inte oroa dig i förskott utan prata med dem och fråga om det kan vara endo och vad det annars kan vara. Doktorn kan ju ha en helt annan förklaring eller så kanske det är endometrios, men då finns det också toppenbra hjälp att få. Huvudsaken är att man gör som Ofir säger och söker hjälp så tidigt som möjligt! Vi håller tummarna för dig!!
    tusen tack de betyder mkt tack tack tack
    Emmy
  • skrattigtjej

ush jag måste ha någon som kan lugna mej ja ska snart ringa om utredningen

sucka ja vill ig inte

men jag ville ju tempa,,, mén doktorn kanske ger mej förslaget först
    om jag inte får opereras :S

grrr va irriterad jag e på mej sj hur svårt ska de vara att plocka luren och be om hjälp?

Emmy
  • skrattigtjej

ja ha ringt men ja måste ha försökt i 2år...

nu komme ångesten besvikelen och allt.. ja orka inte kämpa mer

16månaders helvete och nu detta och vänta 10månade... nej tack

Emmy
  • skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-19 13:41:21 följande:
    Fy vad tråkigt Trodde det alltid var 1 år! *krama*Men endo kan du väl söka för ändå? Det får man ju behandling och diagnos på även om man inte försöker bli gravid.
    Jo jag vet ig ska man få hjälp enligt lag

HON SA 2ÅR BARA FÖR ATT JA VA 87:A

jag ha hört att dem bruka ljuga så... och säga såna saker.. för dem gilla inte man e under 20år...

och hon frågade mej om de va ok jag kom tebax efter 2år... så sa ja de där om sjukdomen som jag kanske fåt me som min stora syster har.. och då sa hon tanten på kk att de inte alls va säkert d va ärfligt

med andra ord dem vet inte vad dem snacka om

ja känne mej helt totalt nere.. vill inte vänta i 10månader till
    Emmy
  • skrattigtjej
    Ofir1 skrev 2006-10-19 13:49:28 följande:
    skrattigtjej: Tyvärr tror jag att det finns en gräns, att både mannen och kvinnan måste vara minst 23 år innan man gör en utredning. Jag kollade upp det för ett tag sen eftersom jag är 86:a.J-t dålig regel!!!!!!!Men om man har besvär (t.ex. riklig mens, extrem mensvärk, kostig cykel) tycker jag att man ska få hjälp ändå. Jag har ju fått en remiss till KK eftersom jag klagade över konstant mensvärk, lååång cykel m.m. Sa inte ett ord om att vi försöker bli gravida och då va det inga problem.Då får man ju visserligen ingen fretilitetsutredning. Men man kanske kan få veta om nått annat krånglar. Men då måste man ju ha något problem också.
    jo de ha ja...
    ja ha tyv'r försökt de med
    men eftersom att jag va 87a så vägra dem mej hjälp
    dem bad mej komma tebax när jag var närmare 20 som du sa
    DENNA SJUKDOMEN SOM JAG KANSKE HAR.. KAN JU SÄTTA SEJ PÅ ANDRA ORGAN..

jag mins bara hur orolig min stora syster va för titthålet och att hon skulle opereras.. :S

ja va jätte orolig för alla riskerna... osv...

ASSÅ JA DÖR SNART... JA ORKA INTE MERA.....
    Emmy
  • skrattigtjej
    Cotterpin skrev 2006-10-19 13:59:21 följande:
    Ett tips är som alltid att vända sig privat. Man får betala för det men det kan det vara värt.I dom flesta lansting är det över 20 år samt 12 månaders försök som gäller. Men på vissa är det 23 år och 2 års försök.Helt sjukt är det..
    aha tack för rådet...
    jo hon sa ju suckande att ja va 19år och då mena hon  nog jag ska komma tebax om ett år..
    Ofir1 skrev 2006-10-19 14:09:29 följande:
    skrattigtjej: Fy, jag kan tänka mej att det måste va jätte jobbigt Men som cotterpin skriver så kan du kanske vända dej privat? När fyller du 20 då? Tidigt eller sent?Cotterpin: Ja, det håller jag verkligen med om. fy vad sjukt
    jag fyller 20 nästa år... i november den 6 och ja fyller 19 om 2 veckor ca nåt.
    Emmy
Svar på tråden ~*~* Termometer beroende vänner~*~*