• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Troll1

Ja, det är sorgligt egentligen. Visst är det så att det gröna på potatisen är giftigt?! Det sa mamma alltid när jag var liten och hon den där fd bonden, politikern med glasögon..... ni vet nog vem! - HON hade minsann aldrig sålt härsken potatis, så de så!

• listo

Det gröna på potatisen beror på de giftiga glykoalkaloiderna solanin och chakonin.

Man ska skala eller skära bort gröna eller skadade delar med några millimeters marginal. Skalning ger generellt ett bra skydd eftersom det mesta av glyalkaloiderna sitter i skalet eller närmast därunder.

Glykoalkaloider i höga halter orsakar akut förgiftning som yttrar sig med illamående, diarré och magsmärtor. I allvarliga fall kan neurologiska symtom tillstöta.

Några allvarliga fall finns inte rapporterade från de nordiska länderna trots att solaninhalten i potatisen i Norden är hög i jämförelse med vad som rapporterats från andra länder.

(Källa: Livsmedelsverket)

• Wonka

listo

så det är inte bra att äta potatis med skal?

• vadskajaghetadå

jag slänger alltid grönsa potatisar...

• Hexx

Jag trodde att man skulle kasta grön potatis...... Att det inte hjälpte att skära bort det gröna!

Man lär så länge man lever!

• listo

Wonka: Man brukar ju kunna se på utsidan av potatisen om den är grön inuti... och det är som sagt inte dödligt giftigt. Nån grön potatis hit eller dit gör inte att man blir sjuk.

• Wonka

Ah, fick för mig att det kunde vara "grönt" bara i skalet eller under skalet så man inte såg det. Här hemma brukar vi bara tvätta potatisarna när vi gör tex klyftpotatis. Man har ju hört atts kalet ska vara nyttigt

• AnneSophie
    Wonka skrev 2006-09-25 23:36:28 följande:
    Man har ju hört atts kalet ska vara nyttigt
    Är det inte så att hemkunskapsfröken brukade påpeka att man aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalltid skulle koka potatisen med skalet på för att behålla näringen i potatisen. Skalet minns jag inte att hon sa något om. *fundersam*
    Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Wonka

Jadu.. finns det nån som vet här?

Är skalet nyttigt eller inte?

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!