• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Linda1976
    Microlys skrev 2006-09-26 08:06:02 följande:
    Linda1976 - Är de böckerna nyare än "Råttan i Pizzan"? Jag måste få tag i dem och läsa... alltid lika kul att folk går på vissa saker bara för att nån annan säger det...
    Japp nyare! Den stulna njuren kom nåt år efter Råttan och Glitterspray kom nog för 1 år sen, eller 2
    A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Carro W

Har det kommit nåt svar från Livsmedelsverket?

• Göran Sajland

Helt vanlig potatis i Felix Potatismos

Jag arbetar som kvalitetschef på Procordia Food, som tillverkar Felix Potatismos och kan garantera att vi endast använder helt vanlig potatis till vårt potatismos och våra andra potatisprodukter. Den beskrivning som Åke Vilse ger om rutten och rinnande potatis är helt felaktig.

Kvalitet och matsäkerhet är honnörsord för oss och vi vill att alla ni som äter vår mat ska känna er trygga med den. Vi vill ha nöjda kunder som tycker om vår mat, så att de återkommer till oss. Därför ställer vi höga kvalitetskrav, både på dem vi köper potatis och andra råvaror från och på oss själva.

Potatisen kommer från odlare i Skåne som vi har ett nära samarbete med sedan många år tillbaka. Potatisen skördas under hösten och förvaras sedan i lagerhus, precis som all potatis du kan köpa i butik och på samma sätt som många tidigare förvarade potatis i matkällaren under året. Från lagerhusen får vi sedan leveranser av potatis löpande under året. Det är alltså helt vanlig potatis som vi använder i alla våra potatisprodukter.

Tveka inte att kontakta oss på Felix/Procordia Food om du hör liknande historier om våra produkter eller om du undrar över något.

Med vänliga hälsningar

Göran Sajland
    Kvalitetschef
    Felix/Procordia Food
    goran.sajland@procordiafood.com

• gosgos

där fick ni verkligen svar på tal..å ärligt så vi lever på 2006 å vi e krävande konsumenter klart dom inte vågar göra mos med ett sådant äckligt innehåll.....det skulle ju ha blivit ramaskri för länge sedan, hoppas ni fattar vad jag menar....

• Greta05

Åke Vilse!
    FL är ju bara för kul!
    Du har fått en chef för att företag att dementera dina "uppgifter"!
    FL rules!!!

• MuminMy

och med det kanske en moderator vill stänga tråden?

• MuminMy

med hänvisning till "smutskastningsparagrafen" alltså

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Greta05

Sant MuminMy:tänkte inte på det!

• vadskajaghetadå
    Birgitta2 skrev 2006-09-26 09:28:45 följande:
    skalet på fr annars blir dom så blöta/mjöliga kännde st som Inte om du häller ut vattnet och ställer potatisen tillbaka på spisen så de får ånga av ordentligt.
    tack
Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!