• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Åke Vilse

Troll:

Vi odlar potatis och för att bli av med all bortsorterad potatis säljer vi en del som foder och en del köps upp av andra kunder ex just Felix i detta fall.
    De köper foderpotatis av fler än oss.

Ibland går det bortsorterade även iväg till en annan fabrik och blir potatismjöl och stärkelse, men då är det en finare kvalitet än just fodret som kan vara både ruttet och grönt.

• vadskajaghetadå

pulvermos är skit, åt det när jag var yngre men skulle aldrig falla mig in i dag...

bvisst skulle jag kunna smaka ,men aldrig ersätta vanlig potatis med det.

• luffilu

jag inbillar mej att dessa chafförer eller vem de nu må vara drar nog historier för dej. rutten potatis, rutten ägg...å de tror ni på? tillåt mej småle.

• Nyfiken gul
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 21:55:51 följande:
    Nyfiken gul:Så att jag själv var med och tippade i både grön och rutten potatis på flaket är irrelevant, eller?
    jo men även om du tippade rutten potatis - SÅG du att denna potatis BLEV mospulver??  eller var det något som han bara sa medan ni skyfflade undan potatisen?

bad du tex aldrig om att få komma in o titta ?  eller fick du några som helst bevis för att den han sa faktiskt var sant o inte blå dunster i ögonen på dig?

Jag har som sagt var jobbat i branchen o jag kan lova dig att jag kan berätta en hel drös hårresande historier om både det ena o det andra livsmedlet som givetvis inte är sant.... men som faktiskt folk tror på ....
  • listo

Åke Vilse: Var du med i potatismosfabriken och såg när de gjorde mos av det också?

För jag kan tänka så här: Om det nu är så att pulvermos till största del består av grön och rutten potatissörja, då är det väl väldigt märkligt att det ändå på något vis lyckas smaka potatis och se UT som potatis... inte grönt och inte med någon rutten smak?

Men oavsett vilket, så är det väl inga problem även OM det skulle vara som du säger. Så länge det smakar gott och man inte blir sjuk av det så är det ju mat.

• vadskajaghetadå

undrar BTW vad ni tycker om det jag äter nu surkål!!!

• Troll1
    Sydskåning skrev 2006-09-25 22:02:19 följande:
    Älskar pulvermos. Ska vi diskutera vad som finns i segt godis, tankräm,läppstift,hudcremer osv också? Till slut får vi gå omkring nakna nariga och utsvultna med gråbleka ansikten i total avsaknad av smink...
    Kanske de´ja, men det finns alternativ utan restprod från oljeindustrin! Kyss

Det finns godis utan äckelpäckel också ifall man ska va´nitisk...

Fast nu är jag inte godissugen heller, absolut bästa tråden för att bli renlevnadsmänniska! Oskyldig
    Fönt ja en kurrrv
  • Troll1
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 22:04:11 följande:
    Troll:Vi odlar potatis och för att bli av med all bortsorterad potatis säljer vi en del som foder och en del köps upp av andra kunder ex just Felix i detta fall. De köper foderpotatis av fler än oss.Ibland går det bortsorterade även iväg till en annan fabrik och blir potatismjöl och stärkelse, men då är det en finare kvalitet än just fodret som kan vara både ruttet och grönt.
    Det där gillade jag inte!! Skrikandes
  • Åke Vilse

Microlys:

Jag har absolut inget ansvar utan det är producenten som har.
    Det är säkerligen ingen som har dött av pulvermos lika lite som någon dött av korv, pizzaskinka, segaråttor, ketchup osv.
    Det är ju samma princip för framställning av de produkterna.
    Nämligen gammal avfall...

Har då grisuppfödaren ansvar för segaråttorna, pizzaskinkan och korven?

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!