• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Åke Vilse

mamma Linda:

Nu råkar det inte vara så att det är en kompis kompis som har sagt något utan jag borde väl veta vart vi säljer och leverar vår potatis, eller?
    Och jag om någon borde ju ha vetat om i vilket skick eller vilken kvalitét det var på den potatis som vi lastade på lastbilen som var på väg till fabriken för pulvermostillverkning, eller?
    Vad har pulvermosfabriken för nytta av dålig potatis om de inte gör mos av den?
    Som fyllnadsmaterial under sitt nya lagerbygge kanske

• AnneSophie
    Åke Vilse skrev 2006-09-28 19:27:47 följande:
    mamma Linda:Nu råkar det inte vara så att det är en kompis kompis som har sagt något utan jag borde väl veta vart vi säljer och leverar vår potatis, eller?Och jag om någon borde ju ha vetat om i vilket skick eller vilken kvalitét det var på den potatis som vi lastade på lastbilen som var på väg till fabriken för pulvermostillverkning, eller?Vad har pulvermosfabriken för nytta av dålig potatis om de inte gör mos av den?Som fyllnadsmaterial under sitt nya lagerbygge kanske

Alltså...jag bara måste få fråga...

Var den potatis som ni levererade sådär äcklig, grön, rutten och skadad då?
    Är det så man ska tolka din TS och din kommentar nyss: "Och jag om någon borde ju ha vetat om i vilket skick eller vilken kvalitét det var på den potatis som vi lastade på lastbilen"? (läs: "den är grön, rutten, skadad")

För...kalla mig galen men det där är väl inget vidare att som företagare avslöja?

Ett under att ni isåfall får leverera till tex Felix (eftersom det är Felix du nämnt innan) om ni skeppar iväg sådana äckliga potatisar.

Undrar hur långt Felix drar sådant här egentligen? Jag menar, smutskastning av deras produkter på ett stort forum i en tråd som når ut till ett par tusen potentiella konsumenter...

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Åke Vilse

AnneSohie:

De får vad de vill ha...

Jag har ju ingen anledning att ljuga vilket kanske andra har i frågan.

• Amorella
    AnnSophie:
    Bra skrivet - jag funderade på samma sak!
    Fast jag tänkte oxå - tala om att bita den hand som föder en! Fast jag vet inte - det kanske är så stor efterfrågan på potatis i Sverige (jag har ingen aning) så att det lätt går att hitta en annan köpare? För Felix lär väl inte vara intresserad av att göra affärer med någon som sprider dylika rykten?
  • AnneSophie
    Amorella skrev 2006-09-28 20:10:43 följande:
    För Felix lär väl inte vara intresserad av att göra affärer med någon som sprider dylika rykten?

Nä...det var min tanke också. Hmmm...

Oavsett så åt jag pulvermos idag och det var förbaskat gott. Jag har intet ont att säga om grön, rutten och skadad potatis!  

Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
  • Troll1
    Göran Sajland skrev 2006-09-27 17:34:01 följande:
    Helt vanlig potatis i Felix PotatismosJag arbetar som kvalitetschef på Procordia Food, som tillverkar Felix Potatismos och kan garantera att vi endast använder helt vanlig potatis till vårt potatismos och våra andra potatisprodukter. Den beskrivning som Åke Vilse ger om rutten och rinnande potatis är helt felaktig.Kvalitet och matsäkerhet är honnörsord för oss och vi vill att alla ni som äter vår mat ska känna er trygga med den. Vi vill ha nöjda kunder som tycker om vår mat, så att de återkommer till oss. Därför ställer vi höga kvalitetskrav, både på dem vi köper potatis och andra råvaror från och på oss själva. Potatisen kommer från odlare i Skåne som vi har ett nära samarbete med sedan många år tillbaka. Potatisen skördas under hösten och förvaras sedan i lagerhus, precis som all potatis du kan köpa i butik och på samma sätt som många tidigare förvarade potatis i matkällaren under året. Från lagerhusen får vi sedan leveranser av potatis löpande under året. Det är alltså helt vanlig potatis som vi använder i alla våra potatisprodukter.Tveka inte att kontakta oss på Felix/Procordia Food om du hör liknande historier om våra produkter eller om du undrar över något.Med vänliga hälsningarGöran SajlandKvalitetschef Felix/Procordia Foodgoran.sajland@procordiafood.com
    Jaha, där ser man!
  • Comedia

Är så himla lustigt! Fick en inbjudan till seminarium till jobbet idag, det handlade om livsmedelssäkerhet och dyligt. Bla om hur man skulle hantera medias förfrågningar vid "larmrapporter". En av de medverkande var Göran Sajland från Procordia... haha

Kanske skulle gå och fråga om deras potatis?

• vernis

jag aldrig har gillat pulvermos äter det icke gör själv blir godare

• linniewer

åh, jag som ÄLSKAR korv... får fortsätta låtsas som ingenting ;)

• isisisis

Jag vet iaf att pulvermos är FRUKTANSVÄRT DÅLIG MAT att äta!!
    Det är ungefär likvärdigt med wienerbröd!

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!