• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Troll1
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 22:39:34 följande:
    Troll:Det är ju ingen som tvingar någon till att köpa och äta något som inte uppfyller ens egna krav.Vill konsumenteran inte betala vad det kostar så gör ju producenten allt för att hålla nere sina kostnader och då blir det faktiskt på bekostnad av kvalité.Så då borde inte tomatodlarna heller sälja sina tomater eller grisuppfödaren sina grisar och vi inte vår potatis.Är det så du menar?
    Tillgång och efterfrågan...Levererar inte vi så finns det andra som gör.
    Det sista du skrev är ju på pricken det jag menar! Om ingen levererar vore mkt bättre.
    Någonstans måste någon börja. Konsumenterna blir ju mer o mer medvetna också, eller hur? Jag kan inte förstå att man kan sälja så´nt uppsåtligt, varken tomater eller potatis. Skulle du vilja ge det till dina egna barn? Alla människor i samhället kanske inte är lika upplysta, men det är inte barnens fel! Men vilka är det som drabbas då? Jo, just dem...
  • Troll1
    sannispannisen skrev 2006-09-25 22:41:39 följande:
    troll i den där länken jag har så står det att allergier ökar så mycket för att folk äter så lite mjölksyrade grönsaker ivåg nu i rmon och köp en burk surkål till ditt barn, eller dig själv om du har några barn
    Haha, klart som korvspad...
    Jo, jag vet att surkål e nyttigt, pappa är från södra Tyskland, nära Franska gränsen....
    Äter du fortfarande? Flört
  • Wonka

Hm. Jag gör nog bara eget mos i fortsättningen Tar inte sååå lång tid och kostar inte mycket mer.

• Troll1
    Wonka skrev 2006-09-25 22:53:07 följande:
    Hm. Jag gör nog bara eget mos i fortsättningen Tar inte sååå lång tid och kostar inte mycket mer.
    Eget rotmos e åsså gott!
    Dö Pulver! Ja va e de Nicko?...
  • Troll1
    listoplisto skrev 2006-09-25 22:39:52 följande:
    Men mögel i ost är inte riktigt samma sak som t.ex. mögel på väggarna i ett hus...och surströmming är inte rutten, den är jäst.o.s.v o.s.vDet är skillnad på saker. Vissa är helt okej att äta, andra kan man bli rejält sjuk av.
    Hmmm, kanske en affärsidé. Husmögel i osten.... Mummsigt!
    De går liiika bra me zellerii
  • vadskajaghetadå

troll nä nu har jag slutat, åt typ en halv burk

usch, jag vet hur detta kommer att sluta...

• Troll1
    sannispannisen skrev 2006-09-25 23:00:01 följande:
    troll nä nu har jag slutat, åt typ en halv burk usch, jag vet hur detta kommer att sluta...
    Hehe, jag tror jag förstår! Är ganska insatt i Rectum osv efter alla anatomistudier! Skrattande
    Sauerkraut åt folket!!
  • AnneSophie
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 22:36:15 följande:
    Jag vet faktiskt om restauranger där de bara skär bort det gröna på potatisen när de skalar den och sedan använder den.
    Källa: Person som jobbat i just det köket som potatisskalare.
    Kalla mig galen, men jag vågar påstå att så gott som ALLA restauranger, med mycket få undantag, gör på det viset.
    Bort med kärnkraft! Fram för miffoström!
Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!