• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Åke Vilse

Jag vet faktiskt om restauranger där de bara skär bort det gröna på potatisen när de skalar den och sedan använder den.

Källa: Person som jobbat i just det köket som potatisskalare.

• rödtopp

tack Åke Vilse för att jag äntligen fått bekräftat vad jag länge anat.
    Nu vet jag varför Pulvermos både smakar och luktar illa.

• vadskajaghetadå
    haha jag trodde faktist inte att det var riktigt MÖGEL i mögelostar, trots att dom heter det *urk* men jag gillar dom ändå!

Mögelost
    är mjukostar som mognar med hjälp av utvalda vit- (Penicillium candidum) eller blåmögelarter (Penicillium roqueforti). Grönmögel är detsamma som blåmögel. Benämningen blåmögelost (bluecheese), är numera vanligast. Det finns ostar som är både av vit- och blåmögel, liksom med mild eller stark smak.

Möglet växer vid låg temperatur och hög luftfuktighet, vilket man ursprungligen upptäckte när man lagrade ost i grottor. Vid mogning bryts proteinet och fettet ner, vilket påverkar ostens konsistens och smak.

Blå-/grönmögelostar prickas med nål för att luften skall kunna tränga ned i osten och främja mögel­svampens utveckling. Dessa ostar mognar inifrån och ut. Välkända grönmögelostar är den "ursprungliga mögelosten" franska Roquefort, italienska Gorgonzola och svenska Ädelost.

Vitmögelostar formas i litet och lågt format, torrsaltas samt lagras i två till fyra veckor. Beroende på recept tillsätts möglet i ystmjölken alternativt sprayas på osten eller både och. Ostarna mognar utifrån och in. Välkända vitmögelostar är t.ex. brie och camembert

• Åke Vilse

Troll:

Det är ju ingen som tvingar någon till att köpa och äta något som inte uppfyller ens egna krav.
    Vill konsumenteran inte betala vad det kostar så gör ju producenten allt för att hålla nere sina kostnader och då blir det faktiskt på bekostnad av kvalité.
    Så då borde inte tomatodlarna heller sälja sina tomater eller grisuppfödaren sina grisar och vi inte vår potatis.
    Är det så du menar?

Tillgång och efterfrågan...

Levererar inte vi så finns det andra som gör.

• listo

Men mögel i ost är inte riktigt samma sak som t.ex. mögel på väggarna i ett hus...
    och surströmming är inte rutten, den är jäst.
    o.s.v o.s.v

Det är skillnad på saker. Vissa är helt okej att äta, andra kan man bli rejält sjuk av.

• Erita

Har aldrig käkat pulvermos, inte ens i skolan
    då endast för att jag inte tycker att mat ska kunna drickas genom ett sugrör
    och för att det smakar...... konstigt

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Troll1

Ja, folk som inte har nå´n högre moral finns det gott om kan jag tro. Men det ursäktar inte riktigt, enligt min mening att man gör samma sak själv. Vi kan dessutom inte veta exakt hur reaktionen i kroppen blir efter ett tag. Klart att det är skadligt. Varför har det blivit så mkt allergier? Jo, en del har nog med att göra vad vi stoppar i oss, försurade åkrar mm mm.

• vadskajaghetadå
    listoplisto skrev 2006-09-25 22:39:52 följande:
    Men mögel i ost är inte riktigt samma sak som t.ex. mögel på väggarna i ett hus...och surströmming är inte rutten, den är jäst.o.s.v o.s.vDet är skillnad på saker. Vissa är helt okej att äta, andra kan man bli rejält sjuk av.
    haha okej!!!
  • vadskajaghetadå

troll i den där länken jag har så står det att allergier ökar så mycket för att folk äter så lite mjölksyrade grönsaker

ivåg nu i rmon och köp en burk surkål till ditt barn, eller dig själv om du har några barn

• vadskajaghetadå

altså det står inte som fakta..vad fel det blev, de skrev att det kunde ha ett samband.

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!