• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Nananas

Mmmm, och Kexchoklad är gjort av smulor från golvet efter annan kextillverkning sägs det. Men det är ju gott

*Let love be your energy*
  • MiaB72

Att pulvermos är som wienerbröd var väl att ta i visst det är halvfabrikat men det är nästan inget fett i.

• Multivitamin

det är ingen potatis i pulvermos. det är tillsatser och stärkelser..

• Nyfiken gul
    Multivitamin skrev 2006-10-03 14:40:30 följande:
    det är ingen potatis i pulvermos. det är tillsatser och stärkelser..
    stärkelse ÄR potatis....
  • lollajapp

om man alltid skulle tänka på/veta vad som finns i all mat så skulle man nog få svälta. Tänk på att potatis tex ligger i jord som är förmulnade löv, växter och bajs från maskar. Inte så trevligt eller? Och dessa äter vissa människor med skal och allt.

Det finns ju dom som äter mögel också varje dag (jäst).
    salt kommer ju från hav (tänk på alla fiskar osv som har rört i det)

• Laire
    lollajapp skrev 2006-10-03 14:50:25 följande:
    om man alltid skulle tänka på/veta vad som finns i all mat så skulle man nog få svälta. Tänk på att potatis tex ligger i jord som är förmulnade löv, växter och bajs från maskar. Inte så trevligt eller? Och dessa äter vissa människor med skal och allt.Det finns ju dom som äter mögel också varje dag (jäst).salt kommer ju från hav (tänk på alla fiskar osv som har rört i det)
    Och tänk på allt som man odlar som det används mer än maskbajs på, det används från betydligt större djur.
    /Therese (som växte upp bredvid en bondgård)
  • AnneSophie
    AnnaoPeter skrev 2006-10-03 15:16:12 följande:
    hmmm. är inte grön potatis giftig? varför anv. den till o äta??
    Se gärna inlägg 123 där Felix själva svarar på TS påståenden.
  • Comedia

Känner själv en och annan lantbrukare, djuruppfödare, lastbilschaffis, djurskyddsveterinär osv och jag tycker att det är härligt att folk försvarar potatismosfabriken. Men har hört så mycket från olika led att inte mycket förvånar...

• Marlene B
    Göran Sajland skrev 2006-09-27 17:34:01 följande:
    Helt vanlig potatis i Felix PotatismosJag arbetar som kvalitetschef på Procordia Food, som tillverkar Felix Potatismos och kan garantera att vi endast använder helt vanlig potatis till vårt potatismos och våra andra potatisprodukter. Den beskrivning som Åke Vilse ger om rutten och rinnande potatis är helt felaktig.Kvalitet och matsäkerhet är honnörsord för oss och vi vill att alla ni som äter vår mat ska känna er trygga med den. Vi vill ha nöjda kunder som tycker om vår mat, så att de återkommer till oss. Därför ställer vi höga kvalitetskrav, både på dem vi köper potatis och andra råvaror från och på oss själva. Potatisen kommer från odlare i Skåne som vi har ett nära samarbete med sedan många år tillbaka. Potatisen skördas under hösten och förvaras sedan i lagerhus, precis som all potatis du kan köpa i butik och på samma sätt som många tidigare förvarade potatis i matkällaren under året. Från lagerhusen får vi sedan leveranser av potatis löpande under året. Det är alltså helt vanlig potatis som vi använder i alla våra potatisprodukter.Tveka inte att kontakta oss på Felix/Procordia Food om du hör liknande historier om våra produkter eller om du undrar över något.Med vänliga hälsningarGöran SajlandKvalitetschef Felix/Procordia Foodgoran.sajland@procordiafood.com
    Förstod att det var så det låg till, knappast bra att hitta på lögner om det som 80-90% av svenska barnfamiljer äter varje vecka.

Klart att inte grön rutten potatis får användas.

TS förtydliga gärna att du hade fel i din TS!
  • Åke Vilse

Varför ska jag fördydliga något när jag inte har fel?

Visserligen är jag kvinna och blond, men:
    Jag har själv suttit och sorterat potatisen, jag var med när vi lastade lastbilen så jag borde ju veta vilken kvalitét det var på potatisen som vi lastade och jag borde väl veta vem som är kunden som vi levererar till, eller?

Vad ska de med den leveransen till om de inte ska använda den i sin produktion? Köper de potatis och betalar för den för att tippa den i skogen?

Jag struntar i det nu.
    Jag ville bara dela med mig av det jag vet för jag är i alla fall inte så dum att jag tror att de skulle skriva:
    innehåll: stärkelse från foderpotatis, på sina förpackningar

Precis som det på korv står:
    Innehåll knorrar och öron...

• Mar ia

Herregud! Om man ska hålla på sådär så kan man knappt äta nånting. Varken frysta köttbullar, korv, hamburgare eller liknande varor eftersom man inte kan veta exakt vad det är dom maler ner.

Jag älskar min lilla Teo
  • sextiotalist

Gammal tråd, men rent miljöekonomiskt så är det optimala om man tar hand om allt som grödorna och djuret ger.
    Så om den sämre potatisen används för att göra stärkelse är väl inget fel, snarare väldigt miljösmart.
    Korv, sylta och sådant är ju gjort av sådant som blev över när det hela köttet är borta, fiskrens blir fiskmjöl,  inte alls konstigt.
    Nu lever jag inte som jag lär, eftersom jag inte gillar inälvor (lever går bra i leverpastej, ja, jag gör ibland egen leverpastej) eller hjärna.
    Peter/skalar bort det fula på frukten/grönsaken etc

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!