• Åke Vilse

Visste ni detta om pulvermos!?!

Den potatis som sorteras bort för att den är grön, rutten, skadad, olika utseendefel osv går som foder till kor och till Felix fabrik för att bli pulver till pulverpotatismos.
    Fram på vårkanten är all denna foderpotatis en enda rutten sörja som de får skrapa av lastbilarna med stora skoppor och in i fabriken...

Och detta äter folk glatt både hema och i gatukök!

Vilken tur att jag aldrig har gillat pulvermos. Det var nog mitt undermedvetna som talade till mig redan i lågstadieåldern

Jag vet att korv är ungefär samma sörja fast på animaliska produkter, men jag är inte så förtjust i korv heller

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-25 21:46:18:
    Jag var själv med i dag och tömde i potatisen på lastbilsflaket och chauffören berättade hur fint det är frampå vårkanten.
    Jag såg hur de tomma lådorna såg ut när vi tömt i potatisen och jag kände även den "fina" doften ifrån sörjan.

• Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!
  • Microlys

Åke Vilse - om nu detta verkligen hände så tycker jag du är skyldig dina medmänniskor att anmäla detta till Livsmedelsverket eller var man nu vänder sig.

• Nyfiken gul
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 21:43:10 följande:
    Nyfiken gul:Källan är han som kör potatisen till fabriken. Och jag var själv med i dag när vi tömde i potatisen på släpet...Jag ser ingen anledning till varför han skulle ljuga om det och jag såg själv hur sörjiga vissa lådor var av rutten potatis när vi hade tömt i dem
    det är inte så att han drog en vals för en naiv liten fröken som tror allt man berättar?
  • Troll1
    Älskarminabarn skrev 2006-09-25 21:48:52 följande:
    Det är samma sak med alla kakmixar, brödmixar, våffelmixar osv., dom innehåller äggpulver. Gamla ägg som har gått ut på datumet köps upp av en "äggpulverfabrik" ex. Sv. äggprodukter från affärerna. Sedan gör man äggpulver som används i alla möjliga sorters mixar. Arbetade på en sådan fabrik under tiden jag pluggade, det var vidrigt. Ruttna ägg så långt ögat kunde nå och en stank som var fruktansvärd. Äter aldrig något med äggpulver i.
    Jaha, nu vill jag inte äta det heller! Jättebra bantningstråd - och så billigt!

Nä, fy! Och så är det den maten barnen vill ha.....(fast pulvermos är redan bannlyst här hemma.)

Våffelmix....Gråter
    Fönt ja en körv så huppe ja i älva....
  • Åke Vilse

Nyfiken gul:

Så att jag själv var med och tippade i både grön och rutten potatis på flaket är irrelevant, eller?

• lill annica

vi äter inte pulvermos vi heller

• Longwayhome

En grillad bamse med en stoooooooooooor klatt potatismos! Gottigott! Hemlis

Mamma till världens sötaste skåne-upplandsmix
  • Troll1
    Åke Vilse skrev 2006-09-25 21:55:51 följande:
    Nyfiken gul:Så att jag själv var med och tippade i både grön och rutten potatis på flaket är irrelevant, eller?
    Jag undrar bara, varför gjorde du det?? Penga mun
    Har jag missat ngt?
  • Microlys

Åke Vilse - Vet du att du har äventyrat folks hälsa genom att vara med på detta utan att anmäla? Eller du har kanske tänkt att anmäla det? Det hoppas jag ju verkligen att du kommer att göra. Annars blir det ju lite dubbelmoral här...

• Scrapmom

Älskar pulvermos. Ska vi diskutera vad som finns i segt godis, tankräm,läppstift,hudcremer osv också? Till slut får vi gå omkring nakna nariga och utsvultna med gråbleka ansikten i total avsaknad av smink...

Svar på tråden Visste ni detta om pulvermos!?!