• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Smajla
    2mammis skrev 2006-10-05 17:39:02 följande:
    Har mina trappsteg mörkbetsade, resten vitt. Finns bild i mitt galleri.
    Jättesnyggt!
    //Smajla
  • Maliiiiin

2mammis.... Wow! Det var verkligen jättesnyggt. Gjorde ni det själva? Tog det lång tid? Jääättefint!

• 2mammis

Ja jag gjorde det själv. Den var först gråmålad med matta på trappstegen. Förarbetet var jobbigt! Det tog 3-4 dar ca. Men jag blev helnöjd.

• Karamellfabriken

Kan ni hjälpa mig med vår trappa? (Bilder i galleriet).

Målas vit eller grå?

Steget målat eller syrabetsat?

Ska den vara fortsatt "öppen" eller ska vi bygga igen stegen så den blir täckt? (Hoppas ni förstår hur jag menar).

Behöver verkligen goda råd, är så trött på furu.

• Guldskimmer

Tack alla som gillade min trappa =)

Karamellfabriken: Jag tycker du ska måla den vit, i samma färg som du har på väggen (panel-om jag inte såg fel). Sen om du har barn är det ju bäst att "stänga" stegen, har faktisk hört om barn som ramlat igenom och fastnat med huvudet (hua!).

ÄngelBängel: smart!!

• Guldskimmer

2 mammis: din trappa var stört snygg! Sååå fint med kontrasterna, och så slipper du att allt lort syns!

• 2mammis

Guldskimmer
    Tack. Ja skiten på trappstegen syns ju inte så fort när de är så mörka.

• Maliiiiin

Karamellfabriken, jag tycker det vore snyggt att måla din trappa vit, i samma färg som panelen.... och sedan kanske även väggarna vita?

• Maliiiiin

Fast damm och dylikt syns ganska bra på mörkt golv också... tyvärr... kanske inte lika mycket som på vitt, men betydligt mer än på exempelvis ekgolv... Tyvärr gillar jag mörka och vita golv bäst Typiskt....

Svar på tråden Måla trappa vit?