• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • stin a
    Kalaspuffen skrev 2006-10-08 17:31:26 följande:
    Ängelbängel: Sorry att det tog lite tid att svara. Ja, vi hade också matta på stegen, inte plast dock utan linoleum och det är säkert det ni har också. Om det är linoleum så är det inga problem att måla på, plastmatta skulle vara värre sa de. Jag köpte en golvfärg för just linoleum och trä och sen var det bara att smacka på. Den täckte redan efter ett lager till skillnad från snickerifärgen som krävde fyra strykningar...Lycka till!!
    Man andvänder aldrig snickerifärg på trappor/golv där det är hög slitage.
  • Jolines Mamma

Har slitit hela dagen med att måla + att sambon hjälp till.Inne på säkert 5e eller 6e strykningen nu..puhhh men fint blir det!Har tagit lite kort som jag ska lägga ut när allt e klart..Får försöka måla mer imorgon när lilltjejen sover eller nått!?Sen ska sambon göra egna ledstänger(?)heter det så???Han e svetsare så det fixar han på jobbet å lackar dem med!Återkommer med mer detaljer imon!

• stin a
    Jolines Mamma skrev 2006-10-08 20:27:42 följande:
    Har slitit hela dagen med att måla + att sambon hjälp till.Inne på säkert 5e eller 6e strykningen nu..puhhh men fint blir det!Har tagit lite kort som jag ska lägga ut när allt e klart..Får försöka måla mer imorgon när lilltjejen sover eller nått!?Sen ska sambon göra egna ledstänger(?)heter det så???Han e svetsare så det fixar han på jobbet å lackar dem med!Återkommer med mer detaljer imon!
    Hejsan på dej...låter som att det blir väldigt snyggt när det blir klart...Lycka till!
  • turia

vi har..kolla igalleri före o efter

• Minimagen

Det är verkligen väldigt fint med vitmålad trapp, vi har en i furu med brungrå filtmatta på. Min fundering är bara: blir inte en målad trappa väldigt halkig? Speciellt när man lagat mat och stekt och så...

• Knosan

Man kan efter sista strykningen maskera stegen och måla en omgång med färg blandat med lite sand där man sätter fötterna. Då slipper man halkproblemet utan att lägga plast eller matta i trappan.

• stin a
    Minimagen skrev 2006-10-08 22:11:34 följande:
    Det är verkligen väldigt fint med vitmålad trapp, vi har en i furu med brungrå filtmatta på. Min fundering är bara: blir inte en målad trappa väldigt halkig? Speciellt när man lagat mat och stekt och så...
    Jag upplever inte vår trappa som hal...men har man småbrarn som springer osv så skulle jag nog sätta vita sandpappersstripes på stegen.....Välsorterade färgaffärer och byggshoppar har sånt...Skrattande
  • Kalaspuffen

Stin68, nej på stegen använde jag golvfärg och snickerifärg på snickerierna (spaljén)

• stin a
    Kalaspuffen skrev 2006-10-09 09:41:10 följande:
    Stin68, nej på stegen använde jag golvfärg och snickerifärg på snickerierna (spaljén)
    Det låter bra!Skrattande
  • Karamellfabriken

Två strykningar kvar nu!
    Inte riktigt klart men bild finns i galleriet.

Svar på tråden Måla trappa vit?