• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Nattalina

ElenaMaria: Det går bra att måla plastmattan också, men där måste man ha oljebaserad färg. Lite jobbigare med lacknafta till penslarna och så, men det ser precis likadant ut och håller sig bra.

• mammatotoo

Vad fina trappor!
    Vi ska ge oss på våran oxå, men det är ett senare projekt.
    Jag tänkte måla den vit och som en målad matta i mitten med eventuellt en annan strukturfärg som inte är så glatt.

• Karamellfabriken

Nu är jag igång med vår trappa!

Har slipat, spacklat och tvättat den idag.
    Imorgon ska det målas, vitt.

Är det någon som vet ifall oljebaserad färg ger en hårdare och slitstarkare yta än vattenbaserad färg?
    Det är ju så mycket trevligare att måla med vattenbaserat.

• Jolines Mamma

Håller oxå på med trappan nu...!Blir ju helt klart mer än 3 strykingar å inte som dom i måleriaffären sa=(Men men det blir ju fint till slut!

• Maliiiiin

Joline, bra att du håller oss uppdaterade! Jag är nyfiken på resultatet! Hoppas att det går bra för er trots att det blir fler än 3 strykningar....

• stin a
    Maliiiiin skrev 2006-10-07 22:36:17 följande:
    Joline, bra att du håller oss uppdaterade! Jag är nyfiken på resultatet! Hoppas att det går bra för er trots att det blir fler än 3 strykningar....
    Hejsan på dej ...klart att ni ska måla trappan vit....vi har en stor trapp som jag håller på anu att måla vit...Har målat 5ggr...då den var mellangrå tidigare då vi tyckte det var snyggt för 5 år sedan...Det krävs ju som sagt var tålamod och mycket bra kvalitet på golvfärgen för att det ska hålla för alla som ska traska där...
    Önskar dej all lycka till!
  • stin a
    Karamellfabriken skrev 2006-10-06 22:29:56 följande:
    Nu är jag igång med vår trappa!Har slipat, spacklat och tvättat den idag.Imorgon ska det målas, vitt.Är det någon som vet ifall oljebaserad färg ger en hårdare och slitstarkare yta än vattenbaserad färg?Det är ju så mycket trevligare att måla med vattenbaserat.
    Oljefärg har ju en förmåga att torka otroligt långsamt....Slitage mellan olika färgers innehåll....det finns ju som sagt dåliga och bra märken.
    Jag rekomenderar vattenbaserad golvakrylat...torkar fort..
    Vill man ändå ha en stark yta förutom färgen så finns det ju bra vattenbaserad golvlack att måla uppepå...Tror dock inte att det behövs......
    Lycka till!
  • stin a
    Stin68 skrev 2006-10-08 11:47:06 följande:
    Karamellfabriken skrev 2006-10-06 22:29:56 följande: Nu är jag igång med vår trappa!Har slipat, spacklat och tvättat den idag.Imorgon ska det målas, vitt.Är det någon som vet ifall oljebaserad färg ger en hårdare och slitstarkare yta än vattenbaserad färg?Det är ju så mycket trevligare att måla med vattenbaserat. Oljefärg har ju en förmåga att torka otroligt långsamt....Slitage mellan olika färgers innehåll....det finns ju som sagt dåliga och bra märken.Jag rekomenderar vattenbaserad golvakrylat...torkar fort..Vill man ändå ha en stark yta förutom färgen så finns det ju bra vattenbaserad golvlack att måla uppepå...Tror dock inte att det behövs......Lycka till!
    Kom ihåg bara att jobba med en sån bred pensel som möjligt...snyggare penselgdrag..
  • Fru Mmm

Har kikat runt lite på era fina trappor !

Ska snart flytta och får också en öppen furutrappa.
    Har inte varit jätteförtjust i den direkt, men har inte tänkt på att man kan fixa till den.

Nu är det inte första prioritet direkt, men man blev verkligen inspirerad av era fina bilder !

• Kalaspuffen

Ängelbängel: Sorry att det tog lite tid att svara. Ja, vi hade också matta på stegen, inte plast dock utan linoleum och det är säkert det ni har också. Om det är linoleum så är det inga problem att måla på, plastmatta skulle vara värre sa de. Jag köpte en golvfärg för just linoleum och trä och sen var det bara att smacka på. Den täckte redan efter ett lager till skillnad från snickerifärgen som krävde fyra strykningar...

Lycka till!!

Svar på tråden Måla trappa vit?