• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Nerre

Hej! Jag är också allergisk mot vår omoderna furutrappa och jag kan bara tänka mig vilket lyft det skulle bli om man målar den vit. Hur mycket förarbete är det och hur många gånger ska man behöva måla så att inte strukturena i träet syns igenom?

• Ms Leia

Vill du måla helt vitt, så inte träet syns igenom behöver du inte slipa utan använder målartvätt samt lite sandpapper om du vill på de ställen det kan behövas.

Sedan bara målar du, allt mellan 2-5 gg.

♥♥ Ms Leia, gravid i v 13 ♥♥
  • modesty

Fråga på färg affären de har rätt bra koll ang. antal liter det behövs.. Om jag inte minns helt fel gick det åt 2 st burkar (1 liter i varje) för mig..
    Jag målade vår trapp 3 varv och det syns ingen ådring längre från träet, men jag snålade nog för mkt med färgen första varvet (tillägger att vi har inte öppna trappsteg)..

Jag gjorde inget annat förarbete än att maskera med bred maskeringstejp, var så ivrig att komma igång.. *S*
    Men fint blev det!! En helt ny trapp och inte den slitna 70- tals trappen längre.

• Ms Leia

Modesty: Gud så bra! 3 strykningar o 2 liter färg bara. Nu är jag glad.

• modesty

Jo.. det gick mindre o mindre färg på varje varv.. golvfärgen var rätt så dryg.

• Ms Leia

Mmm! Dyr? Vart köpte du vilket märke?

Jag har antingen Alcro eller Beckers, men vi har rabatt i affären med Beckers så det blir väl där. Båda dom är ju bra märken,

• modesty

uj.. minns inte vilket märke det var, men jag köpte på Nordsjö färg. Priset minns jag inte heller *glömsk*

Färg kan ju kosta en del men inte såsom att köpa en helt ny trappa ..Javisst jag tror också att man ska gå på kända märken när det gäller såna här ytor och ingen färg från någon lågpris butik..

• Ms Leia

OK för beckers väggfärg kostar 300 kr för 3 liter vit.

Golvfärg är väl kanske dyrare? Vi har 20 % rabatt också.

Längtar. Vi kan inte tapetsera förrän om 2 veckor från flytten nästa helg. Men måla ska jag börja göra direkt... tjoho!

• Alexandra Karlström

Jag tror inte på vit färg.. Jag gillar färg och form, vitt får jag rysningar av.. Ang att sätta dit glas istället för spalje kan däremot bli skitsnyggt.. MEN om du har små barn så tänk på att du får putsa, putsa, putsa....... Vi har nämligen glasdörrar... SUCK!!

• jummie

ÅHHHH miiin typ av tråd!!

Är i faggorna att måla trapen vit Letar som en galning eftter målade trappor för att samla på mig inspiration. Har många frågor o hoppas på bra svar!

1: har en gul/orangefärgad furutrappa..hur har ni gjort när ni slipat den? Lacken måste väl ruggas upp för att nästa färglager ska fästa??

2: jag har en filtmatta på trappstegen. Är det nån som testat att ta bort den o vad har ni använt istället?

3: är de nån som har en bra hemsida till nån som säljer spaljé? Vill byta ut plankorna mot rör ist!

Svar på tråden Måla trappa vit?