• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Karamellfabriken

Tack för rådet Guldskimmer.

Panelen är ljust, ljust grå. Bör trappan ha samma färg?

• 2mammis

Karamellfabriken
    En kompis till mig hade en liknande trappa där hon betsade stegen lite mörkare, och den "list" under trappstegen målade hon i vitt. Räcket betsade hon i samma som trappstegen och "spjälorna" under vitmålat. Kanon fint var det.

• Karamellfabriken

Jag tar tacksamt emot förslag på väggen i trapphuset också!

Vi har samma tapet i hallen på ovanvåningen och där måste det passa till en röd soffa.

Eventuellt kan det vara samma tapet i hallen på nedervåningen också. Där har vi ekparkett och vita möbler.

• ÄngelBängel

Karamellfabriken: Jag tillhör de som alltid får drivor med damm i det svårstädade utrymmet under vår öppna trapp. I vårt hus som vi bygger nu blir det en sluten så att man kan använda det utrymmet utan att dammtorka alla grejer dagligen.

• Kalaspuffen

Jag har målat om vår furutrappa i vitt och grått. Bild finns i galleriet.

• Maliiiiin

Kalaspuffen, tack för du delade med dig av din vackra trappa! Jättefin. Blir riktigt sugen på att börja med trappan med en gång när jag ser alla fina, omgjorda trappor här i tråden! Måste även säge att ert vardagsrum var riktigt, riktigt fint!

• Smajla
    Kalaspuffen skrev 2006-10-06 09:34:37 följande:
    Jag har målat om vår furutrappa i vitt och grått. Bild finns i galleriet.
    Å vad snygg!
    //Smajla
  • Ms Leia

Hej!

Vi flyttar till hus om 3 veckor och vi har en öppen furutrapp där. Den ska genast göras om.
    Jag är gravid så min sambo får målartvätta den. HUR gör man det?

Sedan ska allt vitmålas utom trappstegen. De får vara kvar i furu tills jag orkar slipa upp dem och betsa dem mörka precis som 2mammis. Precis som hon hade jag tänkt att göra!

Ooo jag längtar tills det är gjort.

♥♥ Ms Leia, gravid i v 11 ♥♥
  • ÄngelBängel

Kalaspuffen: Vi har en likadan trapp som jag är så less på, furuorange och med massor av kvistar. Nu lever jag bara på tanken att jag snart slipper den Vi har försökt dölja plywoodskivan som går runt trapphuset med att måla den i samma färg som väggen och ha en fondvägg från den och upp till taket på den väggen man har rakt fram när man börjar gå upp och ner för trappen (hoppas någon fattar vd jag menar)men din lösning att sätta en hylla på den var ju också jättebra

Tyckte trappen var jättesnygg. Vi har plastmatta på stegen, hade ni också det, hur löste ni det i så fall?

• ElenaMaria

Vilka fina trappor ni har! Vi håller på att måla vår, men vi har plastmatta på själva trappstegen, så vi har inte bestämt hur vi skall göra med dom...några tips?

Svar på tråden Måla trappa vit?