• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Ms Leia

Jummie:

1. Nej om du ska måla helvitt och inte lasyr så räcker det med målartvätt innan.

Du kan få vår spalje haha ska ta bort den.

♥♥ Ms Leia, gravid i v 13 ♥♥
  • jummie

Ms Leia:

åhh måste man inte slipa??? Cool..är du säker?? *förlåt om jag misströstar* Vill ju inte börja måla o sen blir allt galet

Har du en spaljé med stålrör så ja tack..annars så avböjer jag vänligt men bestämt

• Ms Leia

Ja tror du inte jag blev lika glad då?

Jag lämnar stegen för jag tänker slipa och mörkbetsa dem när jag orkar.

♥♥ Ms Leia, gravid i v 13 ♥♥
  • Frågvisa

Vi målade våran fula furutrapp med Norsjö bruten vit (högglans). Det är vit färg som blandats med lite grönt för att den inte ska gulna lika fort. Först tvättade vi trappen med målartvätt, sedan sandpapprades den ( hade först ambitionen att slipa trappen men gav upp, alldeles för jobbigt!) och målades med Nordsjös häftgrund. Vi bytte vår gamla spaljé mot en ny från Lundbergs ( har inte satt upp allt än..) Sedan la vi en grön vinylmatta från Tarkett på stegen där det tidigare fanns brun nålfilt. Använde mattan vi rev bort som mallar när vi skar ut nya steg. Fungerade jättebra. Har före - och efterbilder i galleriet.

• Karamellfabriken

Nu är jag äntligen klar med vår trapp.
    Det finns bilder i galleriet (tapeten ska bytas).

• KajsaSthlm

Vi slet loss en gammal brun heltäckningsmatta och målade trappen vit. Det var mycket jobb med att få bort limrester och att få grunden bra. Sedan lät vi en snickare göra "trappsteg" i ljus ask samt att snickaren tog bort spaljén och satte dit frostat glas istället. Kalaset gick på ca 40 tkr för 5-6 år sedan. Bilder finns i mitt galleri.

• Minimagen
    Frågvisa skrev 2006-10-20 13:32:40 följande:
    Vi målade våran fula furutrapp med Norsjö bruten vit (högglans). Det är vit färg som blandats med lite grönt för att den inte ska gulna lika fort. Först tvättade vi trappen med målartvätt, sedan sandpapprades den ( hade först ambitionen att slipa trappen men gav upp, alldeles för jobbigt!) och målades med Nordsjös häftgrund. Vi bytte vår gamla spaljé mot en ny från Lundbergs ( har inte satt upp allt än..) Sedan la vi en grön vinylmatta från Tarkett på stegen där det tidigare fanns brun nålfilt. Använde mattan vi rev bort som mallar när vi skar ut nya steg. Fungerade jättebra. Har före - och efterbilder i galleriet.
    Hej!

Kikade i ditt galleri, vilka bra bilder med före och efter! Såg att ni gjort om ert köksbord. När du betsade bordskivan, gjorde du nåt mer med den innan? Bordet blev ju supersnyggt!
  • mammatotoo

Oj, vilka snygga trappor!!
    Våran är en helt annan historia men den ska oxå få sig en "face lift" här framöver.
    Vi funderar på www.lundbergs.com såg dom på en mässa och det verkligen jätte snyggt!!!

• mammatotoo

Och relativit billigt, mässpris för våran trappa hade blivit 8000:- och det är en "stängd" trappa 14 steg

• Jolines Mamma

Maliiiin:Sorry att jag inte skrivit å uppdaterat min målning av trappan=(Igår satte vi upp våra nya trappräcken oxå som sambon gjort själv.Blev jättebra!Ska ta kort å lägga in på min sida så du kan titta om du vill!Hur går det med ditt projekt då?//Jenny

Svar på tråden Måla trappa vit?