• Maliiiiin

Måla trappa vit?

Hej hej!

Vi har en trappa i furu som vi skulle vilja måla vit. Den har inga mellanrum mellan trappstegen. Jag undrar om någon här har erfarenhet av vitmålade furutrappor och skulle isåfall vilja veta ifall ni tycker att resultatet blev bra. Är även intresserad av hur ni gick till väga, om ni gjorde det själva eller fick hjälp samt vad det kostade.

Har dessutom en tanke på att ta bort spaljen och sätta glas istället. Någon som gjort det? Är det svårt? Blev det snyggt? Vad kostade det?

Hoppas någon vänlig själ kan svara på någon av mina femtioelva frågor!

• Svar på tråden Måla trappa vit?
  • Maliiiiin

Karamellen... så snyggt det blir! Vilken skillnad!! Vilken färg har ni använt och är den matt/blank?

• Karamellfabriken

Maliiiiin.....

Färgen heter "JOTUN Oxan" och är halvblank (45).
    En vattenbaserad golvfärg som ska vara riktigt slitstark.
    Färgen luktar minimalt och torkar snabbt.
    Och så har vi ju grundat med häftgrund också förstås.

Kul att du gillade det, sätter in bild när det är helt klart!

• stin a
    Karamellfabriken skrev 2006-10-09 17:58:19 följande:
    Maliiiiin.....Färgen heter "JOTUN Oxan" och är halvblank (45).En vattenbaserad golvfärg som ska vara riktigt slitstark.Färgen luktar minimalt och torkar snabbt.Och så har vi ju grundat med häftgrund också förstås.Kul att du gillade det, sätter in bild när det är helt klart!
    Vilken skillnad...bra jobbat....imponeradFlört
  • Karamellfabriken

Tack Stin68!
    Ja, det blir stor skillnad.
    Rena rama ljusterapin faktiskt!

• Nattalina

Karamellfabriken: Är den där golvfärgen oljebaserad? Jag har en liiiten spärr mot att använda lacknafta och en massa kemikalier

• Karamellfabriken

Nattalina

Nej, den är vattenbaserad - luktar nästan inget alls.
    Man måste ju kunna bo i huset under tiden man målar!

• modesty

Jag har målat vår trapp vit, använde en golvfärg som är motstånds tålig mot slitage.. Hade stripes (halkskydd) på stegen innan målningen och var lite less dem så jag beställde mörkgrå halkskydd halv rundade som jag satte fast på stegen.. Blev jättefint
    www.jotex.se kika under mattor på sidan två.

• Ms Leia

Hej tjejer!

Jag undrar ni som målat, hur många liter vitfärg köpte ni?

Vi ska måla om alla lister, dörrkarmar samt ytterdörren invändigt också.
    Man bör väl ha samma färg där då ,samma slags vit.

Vi ska inte måla trappstegen, ska vi ändå ha golvfärg till trappan?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 13 ♥♥
  • modesty

Jag målade inte heller just själva steget, där ligger tyvärr en svagt halvrutig 70-tals matta *S* ..men med tanke på slitage från ev. skor och dammsugare så valde vi en kraftigare färg så vi slipper måla om om något år igen då vi lika målade..

Minns inte hur mkt färg som gick åt till trappan, men oöppnade färg burkar som inte är en bruten kulör går ju att lämna tillbaka om man har kvittot kvar..

• Ms Leia

Ja vad bra... Men ska man köpa mer än en 3 liters burk?

♥♥ Ms Leia, gravid i v 13 ♥♥
Svar på tråden Måla trappa vit?