• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • orzia1

"Problemet" med vaccinet är väl än så länge att de inte harr kommit fram till vem man ska vaccinera o om det ska vara gratis för alla barn, el man ska vaccinera i tonåren...

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • mammaE

Det är väl så att man ska vaccineras före den sexuella debuten dvs i tidiga tonåren och helst då alla för bästa effekt. Dyrt att lägga till ett nytt vaccin i det allmänna programmet men samtidigt kan man i princip utrota denna cancerform och ta kondylom samtidigt. Sparar många liv och mänskligt lidande

• Jaylin

Vi får väl hoppas att det blir vaccination får våra små tjejer då!
    De här hemska cellprovstagningarna och operationen vill man ju inte att ens små ska behöva vara med om. Och även om vaccinet är dyrt så måste det ju i längden vara billigare än att testa alla tjejer och behandla dem som får cellförändringar.

• Gotteråttan

Själva cellprovet gör inte ont, de tar bara en pinne och skrapar lite på livmodertappen. Jag gjorde det för tredje gången nu (gjorde vid 23, 27 och nu 31) och den här gången hittade de förändringar. Jag fick gå tillbaka och göra knipsningen. Jag knipsade två gånger, första gången kändes inte alls, andra sved till i en sekund. Däremot blev jag yr och illamående av att de höll på med livmodertappen (det är tydligen vanligt att man blir det) så jag fick ligga kvar en liten stund.Jag är sjåpig men knipset var inte farligt.

Men en vanlig cellprovtagning är "a piece of cake". Inget att tveka om, bara att göra!

• apeln

Som Snulan sa:
    men man får ju tänka att gud vilken tur att man inte redan blivit med barn....för då kan de ju inte operera å då skulle man ju gå hela graviditeten å fundera på detta, hur det skulle utvecklas och sånt...alternativt avsluta graviditeten (usch, hemska tanke)

Jodå, mig upptäckte dom det på i våras, då var jag nygravid. Vi behöll barnet dom har ej fått peta så mycket på mig, men snart skall jag in på operation. Har funderat och funderat på detta hela sommaren lång.

Någon som vet hur stor chans man har att kunna få ett barn efter op. detta har varit min största oro???

• orzia1

Vad jag har hört så ska det inte påverka ens chanser att bli gravid

• Snulan

apeln: som orzia sade...ingen påverkan alls på att kunna skaffa barn. Det enda kan vara att man får gå på ett par extrakontroller för att kolla så livmodertappen inte börjar öppna sig för tidigt...

sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • NaRo

ska göra cellprovet idag kl 16.00 *nervös*

Vill verkligen plussa snart,börjar bli jobbigt detta nu juh!
  • orzia1

Lycka till NaRo

• orzia1

Det kommer gå fin fint

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!