• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • orzia1

man ska bli kallad en gång per år,men de beror lite på hur ens prover ser ut.. e de helt utan anmärkning så är det ibland längre tid innan man blir kallad

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • dec06

Jag hade cellförändringar som de fick operera bort så jag blev kallad var 6 mån....perfekt tycker jag!!! Man vill ju vara säker på att allt står rätt till där nere. Nu har proven visat bra på sistone så nu blir jag nog inte kallad mer....bara de vanliga kallelserna var 3e år eller vad det är.

Japp, GÅ ABSOLUT när ni blir kallade. Jag trodde inte heller jag hade nåt fel, men jag hade fel....hade förändringar :(

• orzia1

ok vad synd mary k

men om du ringer o ber om att få boka en tid? inte kan de väl neka dig?

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Nilla

tre år sedanjag blev kallad men gick inte

• nica83

Jag håller med om att alla bör ta provet!

Gjorde mitt test tidigare i år och allt var OK. Det känns skönt att veta! För mig gjorde det lite ont, men oavsett smärta så är det värt det!

• orzia1

Ja man kan verkligen förhindra mycket smärta o obehag framöver om man går o gör proven

• orzia1

man blir kallad från dess man är 23 år,men man kan ändå be om att få göra ett tidigare

• mary k

jag ringde precis,,å dom sa att d inte går å boka tid,,utan man får gå på öppen mottagning,,
    så jag får hoppas att jag inte har mens näst månad när den tiden e...

• KAH

orzia1
    Det är olika i olika landsting. Här blir man kallad från 25 år.

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!