• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • apeln

är det inte vart 4:e år eller är det nått annat jag tänker på??

• orzia1

Ja allt e relativit beroende på hur smärtkänslig man är, och jag kan tänka mig att det kanske gör ont på en del

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • orzia1

puff

• Beautyflie

Hade skjutit på provet, men gjorde det på gyn i samband med mitt MA. Är glad att ha det gjort, nu slipper jag oroa mig ett tag framöver. Bra tråd, TS!

• Jaylin

På mig har de upptäckt cellförändringar.... Jag har nu varit på vävnadsprovstagning 2 ggr och det gjorde sååååå ont!
    Nu kommer de antagligen att operera så fort de senaste provsvaren kommer. Läkaren sa att jag och min sambo måste sluta försöka skaffa barn.

Det känns så hemskt! Vi har försökt ett tag och jag vill verkligen inte pausa nu. Denna paus kommer att ta flera månader och det kommer att göra mig galen!!!

Har någon erfarenheter av detta?

• Snulan
    Jaylin: det var samma för mig...gjorde en operation i maj...så vi fick avbryta våran "verkstad"... men man får ju tänka att gud vilken tur att man inte redan blivit med barn....för då kan de ju inte operera å då skulle man ju gå hela graviditeten å fundera på detta, hur det skulle utvecklas och sånt...alternativt avsluta graviditeten (usch, hemska tanke)

Tyvärr så gör det ju lite ont när de tar vävnadsprover...det ska jag inte ljuga om...och det är ju inte en dröm med operationen heller...men jag är jätteglad att de upptäckte detta och att jag nu får gå på kontroller regelbundet....för jag hade cin-3 som är det sista stadiet innan cancer och som alltså har störst chans att utvecklas till cancer...så det man får göra för att slippa det känns efteråt som en liiiiten grej jämfört med vad som skulle följt efter en utveckling av förändringen.

Skicka gärna till min inbox om du har några mer funderingar...

*Kram*
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • LyNxQ

Vi får en tid på kallelsen, det är bra! För annars hade det lätt blivit så att man tänker att 'jag ringer dit en annan dag'.. och så hamnar lappen i pappersinsamlingen och försvinner för gott..

• orzia1

Puff så fler ser

• mammaE

Nu är det bara att hoppas att vaccinet mot human papyloma virus införs i det allmänna vaccineringsprogrammet. Då kommer mycket av denna cancerform att försvinna

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!