• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Jaylin

Ok, 3 veckor är ju ok. Jag hade hört 6 veckor och det känns trist - speciellt om man då precis missat Äl.

• Snulan

Jaylin: tor de sade ca 4veckor förbud till mig...

• mary k

ja då är testet gjort,,
    5 veckor tills man får svar...

• Mudd

Har fått svar på mitt prov nu. Cellprovet visade inga cellförändringar, däremot vävnadsprovet visade lätta cellförändringar men läkaren sa att vi skulle låta det vara och kolla upp igen om ett år då de troligen läkt ut av sig själva...

• Niveaa

Jag fick beskedet om sövning och op nyss inom en månad blir jag kallad.

Fick bara veta vad det var och vad som ska göras.

Nu när jag läser om det så står det att det ökar risken till prematur födsel.

Har redan fått två prematurer i runt v33 innebär det här att man riskerar få barn i v 25 nu så vet jag inte om jag vågar skaffa fler.

• lobot

Hej. Inte läst hela tråden men undrar om någon tagit vävningsprov som är gravid? Jag har tagit flera cell prov som inte blivit bättre. Idag fick jag brev att jag ska in ta vävprov om två veckor. Jag är då gravid i v 33. Dom säger att de ej är farligt men jag googla på de och de står man kan blöda efter plus att de kan orsaka för tidig födsel. Hur går ett sånt prov till? Jag fråga om de kunde vänta tills jag fött men de ville ha in mig så fort som möjligt. Jag känner en viss oro för bebis då vi hade kämpat i 2 års tid med att bli gravida. Kan tillägga jag är 26 år o har en son sedan tidigare på 5 år som blev till på första försöket. Samma pappa.

• Medvind2012
    lobot skrev 2013-07-22 13:05:08 följande:
    Hej. Inte läst hela tråden men undrar om någon tagit vävningsprov som är gravid? Jag har tagit flera cell prov som inte blivit bättre. Idag fick jag brev att jag ska in ta vävprov om två veckor. Jag är då gravid i v 33. Dom säger att de ej är farligt men jag googla på de och de står man kan blöda efter plus att de kan orsaka för tidig födsel. Hur går ett sånt prov till? Jag fråga om de kunde vänta tills jag fött men de ville ha in mig så fort som möjligt. Jag känner en viss oro för bebis då vi hade kämpat i 2 års tid med att bli gravida. Kan tillägga jag är 26 år o har en son sedan tidigare på 5 år som blev till på första försöket. Samma pappa.
    Jag har inte gjort det som gravid, men det låter ju Väldigt märkligt att de inte kan vänta till efter förlossningen? 
    Jag menar, de lär ju inte göra en eventuell konisering i dagsläget iaf?
    Har du väldigt allvarliga förändringar?
    Hur många prov har du tagit under graviditeten,och vad har du fått för svar efter dessa?  
  • lobot

jag har tagit två prov. ett i januari (början av graviditeten) o ett i början på juni. Jag vet inte hur förändrade de är. Inför mitt andra prov sa dom att om de skulle påvisa något skulle de fortsätta utredning efter förlossningen. Men som sagt nu helt plötslig måste jag in så fort som möjligt. Jag får nog ringa imorgon o berätta min oro. Dumt jag ej ställde frågorna förut. Jag blev så ställd.

• Medvind2012
    lobot skrev 2013-07-22 14:04:46 följande:
    jag har tagit två prov. ett i januari (början av graviditeten) o ett i början på juni. Jag vet inte hur förändrade de är. Inför mitt andra prov sa dom att om de skulle påvisa något skulle de fortsätta utredning efter förlossningen. Men som sagt nu helt plötslig måste jag in så fort som möjligt. Jag får nog ringa imorgon o berätta min oro. Dumt jag ej ställde frågorna förut. Jag blev så ställd.
    Men usch så konstigt! :/ 
    Men inte kan det väl ha blivit så mycket värre på bara 6-7 månader?
    Vad är det för prov du ska ta nu- har de bara topsat innan, och inte 
    "nypit bort en liten bit"?
    Jag håller tummarna för att du får prata med någon som verkligen kan förklara läget för dig,
    du kan inte ringa redan nu?

Lova att du uppdaterar här hur det går för dig! {#emotions_dlg.flower} 
  • Kimona
    orzia1 skrev 2006-10-09 12:39:47 följande:
    23 år och uppåt
    kostar?
  • lobot

Bara med topps innan. O nej kunde ej ringa idag för de hade bara växel. Lite annorlunda telefon tider nu i semester tider. Men återkommer imorgon när jag ringt. Hoppas man lyckad somna ikväll bara.

• Medvind2012
    lobot skrev 2013-07-22 20:53:46 följande:
    Bara med topps innan. O nej kunde ej ringa idag för de hade bara växel. Lite annorlunda telefon tider nu i semester tider. Men återkommer imorgon när jag ringt. Hoppas man lyckad somna ikväll bara.
    Jag tycker att du kan vara lugn, 
    för genom topsning så ser de bara att du fortfarande Har förändringar,
    inte hur allvarliga de är! :)
    Nästa steg är att titta i mikroskop, och eventuellt nypa bort små bitar från tappen,
    men detta tycker jag att man borde vänta med såhär långt in i graviditeten! :)
    Hoppas att du får sova gott, orora dig inte, det är säkert ingen fara! 
  • lobot

det va att kika i mikroskop o eventuellt nypa bort någon bit. Gör de ont? Blöder man efter?

• LittleMommy

Gjorde mitt första cellprov när jag var 27,har varit gravid hela tiden känns det som så har inte kunnat göra det. Dom var usla,proverna var tvungna att göras om igen. De var usla ännu en gång. Blev en op som inte var behaglig. Men nu sist efter op var proverna bra :) så jag säger som ts,ta cellprov ni som inte gjort det!

• Medvind2012
    lobot skrev 2013-07-23 19:48:43 följande:
    det va att kika i mikroskop o eventuellt nypa bort någon bit. Gör de ont? Blöder man efter?

Bra! :) det gör inte alls ont när de nyper en bit, och jag blödde ingenting.. kanske man gör då man är gravid iofs, känsliga slemhinnor och ökad blodmängd.. det ska nog gå bra ska du se! Fast konstigt att de tagit cellprover så sent i graviditeten, alla hormoner kan ge missvisande reslutat har jag hört?
  • lobot

jag frågade om inte graviditeten kan ge missvisande svar och då svara hon att de kan de göra men att de gör de två gånger är inte så troligt sa hon. Men skönt veta att de ej gör ont. Jag va så rädd för att de kanske skulle starta min förlossning göra de.

• abort1

Jättebra tråd, och verkligen viktigt att uppmärksamma! Jag var i oktober och gjorde cellprov som visade på förändringar. I februari fick jag göra kolposkopi. Två veckor senare plussade jag med mitt första och mycket efterlängtade barn. En vecka senare fick jag brev från kk där det stod att jag hade svåra cellförändringar och skulle få en tid op snarast. Meddelade då att jag var gravid och hade såklart funderingar kring vad operationen skulle innebära för mitt barn. På måndag måste jag avbryta min graviditet för att två veckor senare göra en konisering. Önskar ingen människa detta helvete, så snälla, gör era cellprov!

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!