• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • julmusten

Ah vilken bra trad!!

Jag hade glomt att jag skulle ringa for en kolposkopi, sa nu skall jag skriva en lapp sa jag kan ringa pa mandag och fixa det.

Jag har forandringar, men innan de knipsar har sa gar de in med kamera sa det ar det jag skall gora nu!!!

Tar for ovrig cell prov var tredje manad, och det ar inte sa himskans farligt. Det ar ju inte bekvamt direkt, men det tar ju bara 5 sekunder och sa ar det gjort.

• Jaylin

Julmusten, vad är det för prover de tar då?
    Proverna jag får ta tar ca 30 minuter...
    Bläk!!!!

• julmusten

Jaylin, va??? 30 minuter???

Har sa hoppar man upp i den tjusiga stolen, och sa petar dom med den dar diskborstliknande topsen i tva sekunder, stoppar den i ett ror och sen ar det fardigt!!! Sa allt som allt kanske det tar 5 minuter fran det att jag har satt foten i undersokningsrummet, men inte mer.

Nar de undersoker med en kamera tar det desto langre tid, och man ligger typ upp och ner pa. Det ar lagom bekvamt, men det gar det med!!! Det tog kanske en kvart eller nat sant.

• Jaylin

Julmusten:

de undersökningar jag gjort är med ´kamera / förstoringsglas och det har tagit en evighet...
    Först penslar det med ngn vätska som gör att man kan se cellförändringarna, sedan tar de vävnadsprov. Sedan har jag alltid blött väldigt mycket och får ligga där med blodstillande tamponger i ca 15 minuter. Sedan undersöker de igen.

Inte kul!!!! Men - man får ju vara tacksam att de gör undersökningen.

• Kwela

Är glad och lättad idag. Efter att de upptäckte svåra cellförändringar (stadie 3) vid en rutinkoll i feb så var jag förra veckan och tog nya tester efter min konisering i mars. Fick resultatet idag och de har inte hittat några cellförändringar.... så skönt!!!!

Vill bli mamma... snart!
  • orzia1

msnorrland

Åhh vad härligt för dig

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • KAH

Här i Uppsala får man göra det från 25, så jag som är 23 har inte gjort något än.

• Nillel

Dåligt samvete...ska ringa imorgon. Jag LOVAR.

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!