• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Chania

Får jag ställa en kanske dum fråga...är det livmoderhalscancer man vill kontrollera eller är det livmodercancer med cellprov? Äggstockcancer hittar man väl inte annat än genom UL?

• Nilla

jag går när jag känner mig mogen för det ...min bm tyckte det var ok

• Scrapmom

Jag var på undersökning ett halvår efter min förlossning, proven visade förändringar så de ville ta ett nytt test. När de hade gjort det och kontrollerat att där fanns förändringar så sa de att jag skulle komma en gång i halvåret. Det var 1½ år sen och jag har inte varit där än.

• Snulan
    Nilla skrev 2006-10-10 15:21:56 följande:
    jag går när jag känner mig mogen för det ...min bm tyckte det var ok
    vad menar du med att vara "mogen" för det?Fundersam
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Nilla

Jag klarar inte sånt just nu...så jag får göra det när jag är mogen för dte

• Snulan
    Nilla skrev 2006-10-10 15:39:26 följande:
    Jag klarar inte sånt just nu...så jag får göra det när jag är mogen för dte
    Ok...tolkar det som att du mår diligt över nåt...men vill bara säga, som ett gott råd :skjut inte upp det för länge...mitt hade gått till 3:e stadiet där det är störst risk att det utvecklas till cancer om man inte tar bort det å det går fort att komma till 3:e stadiet...
    Kram!
  • Snulan
    diligt = dåligt såklart
  • Lillgangstern

hmm, får alla en sån kallelse? blir dt isamband med efterkontrollen? jag har då aldrig fått nån...

• Lillgangstern

ojdå, läste bakåt i tråden, nu vet jag

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!