• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Lilltessan

Jag fick kallelse förra sommaren och gjorde inget då för jag var gravid. Sedan har jag skjutit upp det gång på gång. Men när jag såg den här tråden sparkade jag mig själv i baken och gick faktiskt och gjorde det igår.

• Snulan
    Nilla skrev 2006-10-11 13:40:27 följande:
    Man gör det vart femte år va?
    Var TREDJE år! Ring absolut å kolla upp det med gyn...
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Nilla

jaha ja då borde jag kanske få en kallelse snart men jag går nästa gång igen i stället.

• Julia85

Jag har gjort ett test blev inte kallad eller något. Ringde min bm för jag hade blödningar hela tiden. Så nu vet jag att inget är fel ;) Och fick sammtidigt reda på som testet togs att min livmoder var lika stor som en knyten näve. (Gravid i vecka 8 då).

• Snulan
    Nilla skrev 2006-10-11 14:08:52 följande:
    jaha ja då borde jag kanske få en kallelse snart men jag går nästa gång igen i stället.
    vänta INTE till 2008 bara är ju jättelångt dit! Tro mig....du vill inte göra en operation "i onödan" för att du skjutit upp provet. (Självklart drabbar det inte alla men det är ju såååå lätt å snabbt att göra dessa välmenande test)
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Nilla

Vågar inte innan dess...fokuserar min kropp på annat just nu=)

• 10 31 Khao Lak

Som kompis till TS så råder jag alla att gå in och läsa TS press och bloggen "min kamp över min fruktansvärda sjukdom"

Råder särskilt de som skjuter upp provet att läsa hennes ord.

Cellprov är superviktigt att göra.

• Nilla

Må vara viktigt men vad gör man när man har skräck för att gå till bm.

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!