• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Avelyn

Mina cellförändringar kom från Hpv som det kallades. Det stod på ett papper efteråt som kom i brevlådan. Så mycket jag velat veta när jag drabbades. Men inget fick man veta. Bara att det inte var någon fara, de var borta efter koniseringen. Inget att oroa sig för. Nu stod det för ett tag sedan om Hpv i en tidning. Om man hade haft sådana förändringar skulle man löpa större risk för att drabbas av cancer längre fram i livet. Om det var en seriös artikel eller ej vet jag inte. Borde de inte informerat om det om så varit fallet ?

• orzia1

Nästan alla cellförändringar som riskerar att utvecklas till cancer beror på att man någon gång har smittats av ett virus som kallas humant papillomvirus, HPV. Det finns mer än hundra olika typer av detta virus som uppträder på olika ställen i kroppen. Vissa typer orsakar vårtor på händer och fötter, och andra ger vårtor i underlivet, så kallade kondylom. Ingen av dessa virustyper orsakar cancer.

De typer som kan orsaka cancer ger för det mesta inga synliga förändringar i kroppen, och man vet alltså sällan om att man blivit smittad. HPV-infektioner i underlivet är mycket vanliga. Oftast bekämpas viruset av immunförsvaret, men vissa kvinnor kan få en bestående infektion som på sikt kan leda till cellförändringar och även till cancer.

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • orzia1

Olika grader av cellförändringar Om ett cellprov visar på cellförändringar kallas man i vissa fall till en fortsatt utredning. Ibland får man i stället en tid för en ny cellprovskontroll några månader senare, eftersom en del förändringar läker av sig själv.

Cellförändringar kan vara lätta, medelsvåra och svåra och indelas i tre grupper med beteckningarna CIN1, CIN2, och CIN3. Det finns dessutom en grupp mer svårtolkade förändringar.

Lätta cellförändringar som tillhör gruppen CIN1 eller de som tillhör de svårtolkade förändringarna har störst möjlighet att läka ut av sig själva. De kan ibland bara vara tecken på en irritation i slemhinnan. Därför väntar läkaren ofta med en gynekologisk utredning tills ett nytt cellprov har tagits. Man får vänta mellan 4 och 6 månader innan man gör nästa cellprov för att tillfälliga irritationer och virusinfektioner ska ha en möjlighet att läka utan behandling. Om även nästa cellprov visar på förändringar görs en utredning. Handläggningen kan variera något och i vissa delar av Sverige kallas man till utredning redan vid ett lätt avvikande prov.

Om cellprovet visar medelsvåra eller svåra förändringar av grupperna CIN2 och CIN3 kallas man alltid till en utredning.

• julmusten

Alveline, det positiva med att fa cancer som orsakas av HPV ar att de ar ratt sa bra pa att behandla det. Om jag inte har missforstatt min gamla chef, (cancer-forskare), sa ar just cervical cancer som ar orsakad av HPV den enda cancern som man verkligen har fattat hur den funkar och vad som bryter ner den etc.

• Avelyn

Superbra info! Tack Orzia och julmusten jag har superbra hälsa och mina cellförändringar är borta. De senaste årens prov har varit fina. Är bara cancernojig. Kanske beror på att jag i skolan gjort ett stort arbete i ämnet. Bra och viktig tråd.

• Babybalo

Orzia!

Tack för en fantastiskt bra tråd! Du fick mig att i slutet av oktober pallra mig iväg till MVC och ta ett cellprov. Senaste gången jag gjorde ett var i maj 1997... (ja, jag vet- vansinne!)
    Det har varit två fruktansvärda veckor av väntan på svaret, men idag kom det- helt normalt, inga cellförändringar!
    Jag blev så lättad!
    Jag ska aldrig mer låta bli att gå när jag blir kallad!
    Tack än en gång!

Många kramar till Dig!
    Anna

• orzia1
    Babybalo skrev 2006-11-14 14:00:36 följande:
    Orzia!Tack för en fantastiskt bra tråd! Du fick mig att i slutet av oktober pallra mig iväg till MVC och ta ett cellprov. Senaste gången jag gjorde ett var i maj 1997... (ja, jag vet- vansinne!)Det har varit två fruktansvärda veckor av väntan på svaret, men idag kom det- helt normalt, inga cellförändringar!Jag blev så lättad!Jag ska aldrig mer låta bli att gå när jag blir kallad!Tack än en gång!Många kramar till Dig!Anna
    Vad glad jag blir,dels att tråden fick "iväg" dig och mest glad för att du fick ett normalt prov utan cellförändringar
  • DrakUlla

Orzia : Jag får ta ett vävnadsprov innefrån "livmodern",alltså dom "bänder" upp livmodertappen eller vad det nu heter och tar där ett prov. Eftersom jag är i riskzonen för livmodercancer. Har du oxå fått göra det?

• jenny73

Har varit iväg idag och gjort mitt prov. Gå iväg med er alla som vet med er att det var mer än 2 år sen sist!!! Det är ju så viktigt!!!! 

• FlikkanZombie

Första gången jag blev kallad så gick jag inte..*skäms* men sen blev jag gravid och BM såg i papprena att jag inte hade dykt upp så hon gjorde allt då istället nu har jag fått en till kallelse och denna gång ska jag gå

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!