• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Snulan
    Nilla skrev 2006-10-11 14:38:10 följande:
    Må vara viktigt men vad gör man när man har skräck för att gå till bm.
    Då kan man tänka att det är lättare att gå till 1 bm som gör 1 prov ist för ett eventuellt återbesök med knipsprover och en möjlig efterföljande operation alternativt utvecklad cancer om man skjutit upp nåt för länge...
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Nilla

Ja det är möjligt men har man skräck sp har man då är inga ord tröstande=/

• orzia1

Som sagt jag tvingar ingen att gå att göra cellprov om man inte vill.... Men jag önskar även att ingen ingen människa i hela världen ska behöva genomgå det helvete jag just nu gör....

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Svinto78

Jag tyckte det gjorde ont och jag blödde lite efteråt...

• orzia1

puff

• Tristan

jag gjorde cellprov förra veckan.Visst det är det inte roligt att göra,men jag tror att det är hela situationen som gör att man tycker det är jobbigt.Man ska nog inte tycka det är kul å lägga sig i den där stolen..
    Nilla:Inte för att det kanske hjälper, men det är över på några minuter och jag lovar dig att det är så skönt efteråt
    Var bor du någonstans?I Sthlm har dom en mottagning som heter Octavia.Den är b la för kvinnor som tycker det är jobbigt att gå till gyn.Jag har själv varit där.
    Håller tummarna för dig

• Nericia

jag är en som först la mitt brev åt sidan, för jag har panik över det där. men en kompis sa åt mig att jag måste gå på kontrollen, och jag tackar gudarna för att jag gjorde det, så jag inte väntade med det.

detta hände för nästan ett år sedan, idag väntar jag på att få bli opererad. jag hade förändringar. och har varit på flera kontroller, men nu har dom bestämt att det blir operation.

så jag förstår er som drar er för att gå på kontrollerna men jag kan säga att så här efter så är jag riktigt glad för att jag gick dit. och genomled det där. och det har inte varit lätt dessa månader efter flera kontroller att få brev på brev om att  det fortfarande är förändringar. men nu börjar jag se det positiva att äntligen blir det operation.

så hur än jobbigt det är, gå på kontrollerna. det är ju för allas vårat bästa.

• orzia1

puff igen

• Mysterious

JAG FATTAR INTE VAR PROBLEMET ÄR ATT GÖRA EN LITEN UNDERSÖKNING... visst kan det göra ont att göra cellprov MEN det gör mer ont att få cancer och genomgå det helvete det innebär..

Styrka till dej Orzia....

Pga, att min mamma genomgått samma som dej Orzia, så tar jag cellprov vartannat år..

KÅRV - om du bryr dig om ditt FL! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html
Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!