• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • mammas gumsegos

Då kan det vara något annat jag känner. Har ej fått tid för fortsatt utredning utan skall tydligen in på operation nu nästa månad. Skall in på prov tagning osv den 4.

Vet ej vilken grad jag har av cellförändringar.

• Lejanna

Intressant fråga gumsegos, jag har också cellförändringar och har haft diffusa smärtor i livmodern efter baranfödande. Har också funderat på om de kan ha med cellförändringarna att göra.
    Jag har gjort en andra undersökning med mikroskop, men ej fått några provsvar än.

• mammas gumsegos

Hejsan Lejanna

Jag fick oxå göra en mikroskopisk undersökning, fick svar direkt då. Att det skulle bli op. efter grav.

Jag skall fråga överläkaren den 4:e om smärtan kan ha samband med cellförändringar. Han borde ju veta.

• orzia1

puff

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

puff

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • mammas gumsegos

Hejsan!

Smärtan har inget med cellförändringarna att göra med, men det kan ha att göra med att livmodern ställer tillbaka sig efter förlossning. Alla känner inte detta men det kan ta upp till 6 mån. för den att återgå.

• mary k

idag ahr jag ÄNTLIGEN gjort testet...
    gick snabbt å smärtfritt...

men nu får man vänta 5 veckor innan man får svaret!!!
    ush..hatar å vänta,.,,speciellt när man inte vet om svaret e bra eller dåligt..

• orzia1

Bra att du har gjort testet Mary K

• Mudd

Hej!

Jag hade cellförändringar och gjorde en konisering för två år sedan. Jag har funderat på en sak angående detta; innan koniseringen hade jag i ca ett års tid mellanblödningar varje månad. Efter koniseringen upphörde mellanblödningarna på en gång. Dessutom blev mensen mkt kortare, innan blödde jag ca fem dagar men efter endast i tre. Kan det varit pga cellförändringarna som jag hade mellanblödningar?

Nu har jag slutat med p-piller och blöder mkt mer (men inga mellanblödningar).

• Jaylin

Mudd,

min läkare sa att cellförändringarna kan ställa till med en massa ofog. T.ex. sa han att man oftare har svårt att bli gravid med cellförändringar och att många blir gravida snabbt efter operationen. Så det kan väl mycket väl vara så att det även påvekrar blödningarna?

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!