• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • orzia1

Kah

ok,,, trodde alla landsting hade från samma ålder *konstigt*

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • KAH

orzia1
    Ja det är lite märkligt, kan jag hålla med om. Undrar hur de bestämmer sig för en viss ålder?

• orzia1

antar det är väl ekonomin som bestämmer

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • jenny73

SÅåååå viktig tråd! Glöm inte att påminna era medsystrar utanför fl åxå!

• lintan

Jag har inte läst hela tråden men tänkte bara ställa en fråga ändå...

Jag fyllde precis 30 och undrar hur ofta man har rätt att komma och kolla sig.
    Undrar också om man kan testa sig för HPV?

Hoppas nån vet!

• julmusten

Har i USA finns det ett speciellt cell prov som bara ar for HPV som kvinnor over 35 far ta tror jag. Har man redan haft cellforandringar sa gor de det testet lite tidigare an vid 35. Fraga hos gynekologen.

• lintan

GUd vad sugen jag blev på julmust nu:) Tack tack för svaret!

• Amlin

Jag tog mitt andra prov för 1 vecka sedan och väntar nervöst på svaret. Vid provet för 3 år sedan var allt ok, men det kan ju ha förändrats.

Jag fick höra av BM som tog mitt prov att många tydligen inte kommer på provet. Jag måste erkänna att jag blev väldigt förvånad, för mig låter det som det mest självklara i världen.

• orzia1

skrev tidigare i tråden men skriver det igen

Jag har ju brottats med det faktum att HPV ju tydligen ligger bakom nästan all livmoderhalscancer men har aldrig diskuterat mitt eget fall med onkologen. Jag har känt sån skuld över att jag kanske orsakat min egen cancer genom att ha oskyddad sex.

Följande blev i alla fall sagt idag.
    För det första så säger min onkolog så har majoriteten av sexuellt aktiva kvinnor HPV. Detta är ett virus som nästan alltid överförs vid alla sexuella kontakter. Min onkolog sträckte sig så långt som att säga att en HPV infektion är ett normalt tecken på att man har haft sex. Ofta märker vi inte ens av denna infektion. Oftast läker den ut av sig själv. Ibland utvecklar man cellförändringar, även dessa kan läka ut av sig själv. HPV ligger bakom både lätta och grava cellförändringar, ligger bakom kondylom och livmoderhalscancer.

Jag berättade om min egen upplevda skuld och ångest och min onkolog sa då att jag inte ska skuldbelägga mig själv. Visst, jag har säkert haft HPV, vilket nästan alla har en eller ett flertal gånger under livet, men hon menade att jag med största säkerhet inte kunnat undvika HPV-viruset. Enda sättet att helt undvika det är att aldrig ha sex eller att alltid ha kondom (även med stadig partner).

Oftast tar ju immunförsvaret hand om en HPV infektion, i mitt fall och i många andras kan man kanske börja spekulera om det då istället är så att man har en liten defekt i immunförsvaret som gör att cancer utvecklas?

Men bara för man har HPV viruset så betyder inte detta automatiskt att man utvecklar cancer, så det är inget man ska gå runt o vara orolig för

en liten reflektion bara...

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!