• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • orzia1

Nästan alla cellförändringar som riskerar att utvecklas till cancer beror på att man någon gång har smittats av ett virus som kallas humant papillomvirus, HPV. Det finns mer än hundra olika typer av detta virus som uppträder på olika ställen i kroppen. Vissa typer orsakar vårtor på händer och fötter, och andra ger vårtor i underlivet, så kallade kondylom. Ingen av dessa virustyper orsakar cancer.

De typer som kan orsaka cancer ger för det mesta inga synliga förändringar i kroppen, och man vet alltså sällan om att man blivit smittad. HPV-infektioner i underlivet är mycket vanliga. Oftast bekämpas viruset av immunförsvaret, men vissa kvinnor kan få en bestående infektion som på sikt kan leda till cellförändringar och även till cancer.

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

Finns att läsa i

HPV-testning för prevention

Dagens HPV-test är mera känsliga och har väsentligt högre reproducerbarhet än gynekologiskt cellprov. HPV-testen har också höga negativa prediktionsvärden, viket innebär att kvinnor med negativa testresultat har mycket lägre risk för cervixcancer än kvinnor med negativt cellprovstest. Även andelen falskt negativa test, dvs normala testresultat men missade cervixcancerförstadier, är omkring 10 gånger mindre med det vanligaste HPV-testet (Hybrid Capture 2 test) än med cellprov

[1].

I en nyligen publicerad hälsoekonomisk modellstudie undersöktes effekten av olika screeningstrateger i regioner med hög risk att insjukna i cervixcancer

[2, Studien fokuserade på kvinnor i 35-årsåldern då risken för preinvasiva cervixcancerförstadier är som högst men före ålderstoppen för invasiv cervixcancer (37–40-årsåldern). Det är kontraproduktivt att screena yngre kvinnor (35 års ålder) med övergående HPV-infektioner eller lindriga typer av cellförändringar

[3]. HPV-screening i åldrarna 35 och 40 år är mera kostnadseffektiv än cellprovscreening. Med HPV-testning vid enbart två tillfällen under en kvinnas livstid sjunker den relativa risken för invasiv cervixcancer med omkring 80 procent, vilket är fullt jämförbart med mycket mera omfattande cellprovscreeningprogram [3].

HPV-testning kommer i en nära framtid att användas för prevention av cervixcancer i följande fall:

som primärt screeningtest hos kvinnor efter 30–35 års ålder, antingen som komplement eller i stället för cellprovscreening

för utredning av låggradiga cellförändringar

för uppföljning efter behandling av cervixcancerförstadier

som HPV-självtest, vilket skickas hem till kvinnor som trots uppmaning inte kommer till cellprovscreening; över en tredjedel av dessa kvinnor screenar sig själva och skickar ett bedömbart test tillbaka [1].

I Norge har man genom nationella riktlinjer accepterat HPV-testning för klinisk användning. Alla testresultat rapporteras till det nationella cancerregistret.

REFERENSER
    1. Brink AA, Snijders PJ, Meijer CJ, Berkhof J, Verheiijen RH. HPV testing in cervical screening. Best Pract Res Clin Obstet Gynaecol. 2006;20: 253-66.
    2. Schiffman M, Castle PE. The promise of global cervical-cancer prevention. N Engl J Med. 2005; 353:2101-4.
    3. Goldie S, Gaffikin L, Goldhaber-Fiebert JD, Gordillo-Tobar A, Levin C, Mahe C, et al. Cost-effectiveness of cervical-cancer screening in five developing countries. N Engl J Med. 2005;353:2158-68.

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

puff

• mammas gumsegos

orzia1
    Du verkar ha koll på en hel del kring cellförändringar därför vänder jag en fråga eller tusen till dig.

Jag har cellförändringar, var in på mitt livs första prov och fick en akuttid till op efter koll med mikroskop eller vad det heter. Skall göra en konisering och dom skall skrapa. Dom ger mig inen info utan jag ahr fått snoka här och på andra sidor vad detta var.

Efter min förlossning har jag haft smärtor, påminner om kraftiga menssmärtor, i livmodern. Kan detta bero på cellförändringarna??

Gyn. kunde ju inte säga hur långt det gått med mina cellisar innan jag ligger på op.

• Mojnse6

Visst ni att man kan "vaccinera" sig mot livmodercancer? En jobbar kompis hade kollat upp att man för ca 1000kr /3 sprutor kan göra det! Stämmer det? Har ni hört detta?

• orzia1

Ja man kan vaccinera sig,men det är ännu inte bestämt vilken kategori man ska "priotera" först, därför är det ännu inte helt ute på marknaden, och vad jag har hört så är det rätt dyrt ännu,men det jobbas på det, o det kanske har kommit ett beslut här de sista månaderna som jag inte ännu vet om.

Detta vaccin KAN förhindra ca 60 % av alla livmoderhals cancer former som orsakas av HPV viruset

• orzia1

ska snart svara dig mammas gumsegos

• orzia1
    mammas gumsegos

det
    är ytterst ovanligt att man känner av sina cellförändringar och jag vet faktiskt inte hur det känns...
  • orzia1
    mammas gumsegos

Olika grader av cellförändringar Om ett cellprov visar på cellförändringar kallas man i vissa fall till en fortsatt utredning. Ibland får man i stället en tid för en ny cellprovskontroll några månader senare, eftersom en del förändringar läker av sig själv.

Cellförändringar kan vara lätta, medelsvåra och svåra och indelas i tre grupper med beteckningarna CIN1, CIN2, och CIN3. Det finns dessutom en grupp mer svårtolkade förändringar.

Lätta cellförändringar som tillhör gruppen CIN1 eller de som tillhör de svårtolkade förändringarna har störst möjlighet att läka ut av sig själva. De kan ibland bara vara tecken på en irritation i slemhinnan. Därför väntar läkaren ofta med en gynekologisk utredning tills ett nytt cellprov har tagits. Man får vänta mellan 4 och 6 månader innan man gör nästa cellprov för att tillfälliga irritationer och virusinfektioner ska ha en möjlighet att läka utan behandling. Om även nästa cellprov visar på förändringar görs en utredning. Handläggningen kan variera något och i vissa delar av Sverige kallas man till utredning redan vid ett lätt avvikande prov.

Om cellprovet visar medelsvåra eller svåra förändringar av grupperna CIN2 och CIN3 kallas man alltid till en utredning
  • Avelyn

Mamma Gumsegos, Jag har också haft cellförändringar och blivit koniserad. Jag kan inte heller påminna mig om att jag kände att jag hade cellförändringar. Jag kände inte av dem alls. Koniseringen i sig gick jättebra med. Inga smärtor eftersom jag fick bedövning. Jag var vaken under min konisering och läste skvallertidningar när de höll på. Fick lugnande tablett innan mot min oro. Det var inte alls så illa som jag föreställt mig. Lycka till Kan säga att jag gjorde min konisering för ett antal år sedan och jag har inte haft några cellförändringar sedan dess och har fött barn efteråt.

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!