• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Andrundrun

Varför är åldersgränsen satt vid 23år?

• BeccaGrodan

hmm men jag har bara fått kallelse 1 gång o det känns som att det va länge sedan.. jag är nyss fyllda 28 o om de är från 23 års ålder o vart tredje år så borde ju jag fått göra igen?

Jippie Yeay, 23/4 fick vi plus ;)
  • xaxa

Missade min tid. Träffade sedan en privat gyn som tog ett cellprov på mig, vilket var tur. Visade sig att jag hade cellförändringar och ska tillbaka nu den 12/10 för ytterligare ett test.

Nu i efterhand så kan jag inte förstå att jag "missade" tiden jag fick med min kallelse, så enormt korkad! Hade hon inte frågat så hade jag gått ovetandes med mina cellförändringar ett tag till, vilket INTE är bra.

Denna tråd var ett bra initiativ TS!

• fru bengtsson

Håller med! Det är jätteviktigt med cellprov för att hitta eventuella förändringar i tid. Själv har jag opererats för cellförändringar, och vem vet hur det hade slutat om jag struntat i att gå när jag fick kallelsen...

• orzia1

Det är så lätt att skjuta upp till morgondagen,

Beccagrodan

Du kan själv ringa och beställa tid om du vill. Här nere hos oss får man bara en lapp att man ska ringa o boka tid....

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • pippi L

Jag var hos min barnmoska för några veckor sedan jag har aldrig blivit kallad till cellprov. en kompis frågade mig för ett tag sedan när jag gjort det senast. hade inte en aning om att man blev eller skulle bli kallad till det. Men nu har jag gjort det snart 30 år gamal.

• Chania

Hur ofta bör man ta cellprover? Jag brukar ta det varannat år...jag hoppas det är tillräckligt ofta?

• Trinity78

Jag gjorde ett för två månader sen. Det var normalt men jäklar vad orolig jag var!

Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet
  • Ina05
    Andrundrun skrev 2006-10-09 15:51:08 följande:
    Varför är åldersgränsen satt vid 23år?
    I tidigare allmänna råd rekommenderades provtagning i åldersintervallet 20–59 år med tre års intervall. Den nedre åldersgränsen, 20 år, är enligt nuvarande kunskap lågt satt då många av de avvikande cytologprov som konstateras hos unga kvinnor normaliseras spontant och antalet fall av cervixcancer i åldrar under 25 år är bara något enstaka per år.
Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!