• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • orzia1

Tror det brukar ta mellan 4-6 veckor

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Snulan

Ja för f-n gör det!!! Jag hade förändring som jag opererade bort...nu ska jag gå 1gång/år

sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Slumraren

Håller absolut med! Bara GÖR proven! Den eventuella lilla smärta man känner under provtagningen är värd varenda sekund!

• schump

Håller med gör provet!

Jag gjorde det för första gången i onsdags och var jättenervös innan. Jag fick en oerhört bra och trevlig BM som visade mig innan hur det går till. Sen var det bara upp i stolen, det var över jättesnabbt och kändes inte alls. Hade inte behövt oroa mig så mycket innan.

• orzia1

Bra att så många verkar ha gjort det

Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Smurfan28

Jag hade cellförändringar med min dotter för 7 år sen.. men nu är jag gravid i v 31 och läkaren säger vi ska göra ett cellprov  vid efterkontrollen sen ¨å det nu kan visa fel.. och han säger det inte e nån fara att vänta lite.. då jag sa att jag haft det förrut.

• Superbruden

För mig är det lika självklart att göra cellprov som att gå till tandläkaren! Dessutom är det ju faktiskt så att det senare kan rädda liv, det gör ju trots allt inte det första Faktum är att cellprovet vållar mindre obehag än tandläkarborren...

• Moder Jord

3 veckor tar det ungefär att få svar...Mina cellförändringar upptäktes tack vare cellprovet. Först var det bara lätta, sen blev det måttliga och då opererades det bort. Jag hade inte ont av förändringarna, så jag hade aldrig anat det själv. Så gör cellprovet! Skrikandes

Det är i motvind och inte i medvind som en drake stiger!
  • Tristan

Jag ska ta cellprov imorrn. Tycker inte om det men vet att det är bra å det är skönt att ha gjort det efteråt

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!