• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Lakritsglassen

jag tycker det e helt okej.det är ju inget skällsord, ordet betyder juh bara svart..precis som att man vill döälja sin härkomst om man tycker att det är fumt att säga neger eller nergress..

• Drakfisk

Etta med kokvrå: Eskimåer blir visst stötta av att kallas eskimåer, då detta betyder "den som äter rått kött" (eller ngt i den stilen), och de föredrar själva att man kallar dem _inuiter_ .

Indianer kallar man heller inte "indianer" om man är P.K, de kallar sig själva "native Americans".

Dessutom: vadan denna iver att kalla folk det ena och det andra? Jag tycker INTE att man bör kalla mörkhyade neger/negress om man har den minsta aning om vad som sammankopplas med dessa begrepp.

Om nu mörkhyade man känner personligen säger att det är OK att kalla just dem för neger eller liknande är det ju bara en person det handlar om, man kan knappast anta att en hel folkgrupp uppskattar samma benämning för att en person inte tar illa upp.

• axelsmamma

Ja det tycker jag är rätt,om man nu är negress vill säga ;)

• Carisma95

Lilla lulla:
    "Men jag skulle inte gå fram till en mörkhyad och säga "hej neger"

Nej, men det ligger ju inte i innebörden. Jag går inte fram och säger "hej viting" till nån jag inte känner heller.
    Man säger väl bara "hej" eller..?

• kozzan

carisma: det fanns en omröstning för ett tag sen om det var okej att säga neger. sen startade jag en om det var ok att säga mulatt efter att en tjej uttryckt att det inte var ok. så jag tyckte det skulle vara intressant att höra folks åsikter om negress.

• kozzan

lillalula: mellanalternativet är "ja men inte så en svart hör" då är det okej att  säga negress men inte när en svart person hör... vad vill du ha för mellanting annars?

• oceane7409

Nja, ibland kanske men det är nog mest för att jag jobbar med en svart kvinna och hon kallar sig själv för neger!!

Men jag skulle nog inte kalla någon annan för neger, me jag håller med om att negres är ett vackare ord.

Svårt det där...

• Etta med kokvrå

Jag har en polare som är neger men tvärtemot alla andra negrer jag har känt så blir han vansinnig om man benämner honom som neger. Han är nämligen från Sydafrika och är "halvneger", farsan hans är vit och modern negress.
    I Sydafrika klassificerar de nämligen (eller klassificERADE snarare) människor efter hudärg. En svart är en neger, en vit är vit och en blandad människa kallas färgad. Polarn anser alltså att han är färgad, inte neger och inte vit.
    Märkligt det där.

• Damayanthi

Jag är från Sri Lanka, och jag har inget emot att man kallar mig för negress men jag tycker inte om när någon säger neger, "svart", eller mörkhyad till mig,negress känns bäst=)Ha det gött!!!!Kramizar.......

Svar på tråden är det okej att säga negress?