• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • Rockmama

Nej, det är absolut inte okej.
    Ord som neger och negress betyder inte bara "svart". På grund av sin historia är de negativt laddade begrepp som för många är kränkande.

Överhuvudtaget är detta en konstig diskussion. Varför kalla folk för sånt? Man kallar ju inte andra människor för olika tillmälen, för att han eller hon t.ex. är vit.
    Sen om det finns några enstaka som inte tar illa upp om deras polare kallar dem neger/negress hör inte hit. Det får man ta med sin kompis i så fall men kalla inte folk i allmänhet såna saker.

• shine

Jag tycker negress är fint. Men _inte_ neger!

• Lyra

Fattar ingenting, varför tycker folk det är ok att säga negress men inte neger? Skulle aldrig säga nåt av det. Förklara gärna hur ni tänker?

• Lyra

Etta med kokvrå: Eh, jo: "eskimåer" kallas inuiter och indianer "native americans" i sina hemländer. Av samma anledning som (de flesta) negrer inte vill kallas negrer: det är nedvärderande beteckningar som förtyckarfolket hittat på, inget de någonsin har eller vill kalla sig själva. Tänk dig att ett folk invaderar sverige och bestämmer att vi som bor här är sämre människor eller tom djur som ska förslavas eller utrotas. Och så hittar de på ett ord för oss. Om x antal år blir vi fria och då vill vi kanske inte längre kallas för det ord som förtyckarna hittade på, utan föredrar att kallas det som vi alltid kallat oss själva. Eller kanske människa?

• Apif la deuxième

Jag tycker varken neger eller negress är fula ord. Negress är dock vackrare. Men jag väljer att inte använda något av orden för om det finns någon som tar illa upp så är det inte värt det, när det är så enkelt att välja ett annat ord.

• Jessica24

Ja, det tycker jag.
    För mig är det inget negativit.

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Caylinn83

Jag säger och har alltid sagt neger, det är bara ett vanligt adjektiv för mig, dvs detsamma som blondin eller lång typ..
    Jag menar aldrig något illa, men säger såklart inte det omkring folk som tar illa upp av det.

• Lörpa

ja jag tycker det är ok med både neger och negress

• Etta med kokvrå

En neger blir väl inte mindre neger bara för att man inte kallar honom för neger? En neger är ju en neger i alla fall. Eller skulle han helt plötsligt upphöra att vara en neger bara för att man inte benämner svarta som negrer?

Svar på tråden är det okej att säga negress?