• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • Kedu

Jag kan faktist hålla med CDot i detta. Varför ska man sitta och diskutera sina barns färg? Fattar liksom inte anledningen.
    Det spelar väl ingen roll om de var vita som snö när de föddes eller inte och nu ser ut som "mulatter" (ryser av det ordet) Hur de nu ska se ut.

Sen för övrigt tycker jag det verkar vara en bra tråd att diskutera relevante frågor med folk som har ena halvan av familjen från Afrika.

Da ist my point....

• Cdot

Jo, jag har bättre för mig och därför är jag inte inne på denna sida varje dag. Ibland glömmer jag till och med bort att jag gjort ett inlägg i en tråd. Men om jag minns korrekt så har skrivit och svarat på en massa inlägg i denna tråd, enda gången jag inte följde
    upp ett uttalande var när jag var här förra veckan, när jag frågade Michiagnes om vad hon tänkte innan hon skaffade barn med en svart man. Hennes svar gjorde mig allmänt matt och jag kände att jag inte orkade förklara nått för en person som inte ens inser att JA det är skillnad på att skaffa barn med en afrikan jämnfört med en annan svensk.

Jag vet att många här säger att dom inte bryr sig om färg, vilket är skrattretande. För det är tydligt att dom flesta i denna tråd ser färg. Dom flesta människor på denna planet ser färg. Mig själv inkluderad. Därför är det en relativt stor skillnad att vara vit eller svart i detta samhälle. Om man som vit skaffar ett svart barn (mixed) så är det först och främst viktigt att man som vit förälder inser detta FAKTUM. Att man har förståelse för att ens egna barn kanske inte kommer att bli behandlat likadant som man själv blir. Oftast är ett mixat barn varken lik sin mor eller far, det kan vara förvirrande och barnet kan växa upp med diverse identitetsproblem. Jag har träffat flera mixade personer och dom flesta säger samma sak "Jag kännner mig varken afrikan eller svensk, vit eller svart"

Sedan hjälper det naturligtvis om barnet växer upp med båda föräldrar, men i många fall så är inte det fallet. Eller hur? *kollar runt på FL*

Jag tycker det är uppenbart att det inte är enkelt att skaffa barn med en person från en helt annan kultur och ras, DÄRFÖR tycker jag man ska fundera igenom diverse problem som kan dyka upp along the way. Det var vad jag hintade på tidigare.

Hur man ska ta hand om sitt barns hår om dom får "afro" hår är en av de enklaste problemen men samtidigt en av de saker som man ska ha av intresse att ta reda på ASAP. Det är en grundläggande sak.
    Jag har inte ens börjat funderat på att skaffa barn men har i flera år försökt att lära mig så mycket som möjligt om min killes hår så jag vet vilka produkter jag ska köpa och hur jag ska göra.
    Det är pinsamt om man inte vet hur man ska fixa sin 6-åriga dotters hår så hon går omkring med torrt hår som ser för djävligt ut. Och både jag och min pojkvän ser sådana barn hela tiden, ingen överdrift. Och då undrar man mycket man bryr sig om andra aspekter av att ha ett mixat barn? (och innan nån påpekar detta så ska jag tillägga, ett mixat barn kan naturligtvis också få ett hår som är som den vita föräldern, eller nått mittemellan)

Och Michi, DETTA ÄR ALLVARLIGA SAKER. Du borde framför allt tycka att detta är allvarligt. Ditt senaste inlägg där du säger att du har svårt att se ditt barn som mulatt för hon är så ljus och blablabla det lät fruktansvärt IQ befriat och IGNORANT. Det faktum att ingen av dina vänner i denna tråd reagerade på det eller sa nått om vad du skrev är pga att dom uppenbarligen är lika ignoranta som du! Och det stör mig verkligen att personer som skaffat barn med en svart man och har ett svart barn inte har mer vett och skriver nått så dumt. Kom inte att säg att du inte ser färg och att färg inte spelar nån roll, du pratar imot dig sjlv. Du sa just att du inte ser ditt barn som mulatt pga av hennes utseende. DITT BARN SOM FÖR ÖVRIGT inte har ett drag av vithet. Hon skulle kunna vara en barn till två svarta amerikaner.
    Så svart ser hon ut. Fattar inte vad du pratar om.
    Men det är det jag menar, vad har du för mall i skallen eftersom du säger att hon inte ser ut som en mulatt?? Du svarade aldrig på den frågan. Som vanligt får jag aldrig några vettiga svar på mina "idiotiska" frågor och uttalanden!

Ni borde bara glada att jag kommer in i denna tråd och försöker få er att tänka. Det kanske inte funkar men jag försöker.

Sedan blir du arg på mig när jag säger "mulattgänget" vilket är en ironisk kommentar baserat på att du upppenbarligen har en mall för hur en mulatt ser ut.

• michiagnes

Varför rysa när man hör ordet mulatt???

Godmorgon alla, idag är jag trött. Agnes har kommit in i en period med att vakna väldigt ofta på natten, tror hon har mardrömmar. Min nattsömn blir lite rubbad efter att ha haft en lugn period, naturligt att man blir trött. Hon är nio månader och tror det är en utvecklingsfas hon kommit in i. Några som känner igen sig?

• Mirax

Tyvärr så ses ju ofta "våra barn" inte bara som ett barn, utan oxå som ett mörkt barn. Åh, så söt, (för att han är mörkt osv.) Men det är faktiskt samma sak i Afrika..Där "mulatter" ses som finare än mörka. Till exempel så är (enligt min sambo) de flesta skådespelare i Ghana mulatter eller väldigt ljusa. Man tycker ju alltid att det som är lite ovanligt i landet är fint. Förr i tiden skulle man ju sitta inne o vara jätteblek (som jag..) för att se rik ut, då syndes det ju att man slapp arbeta ute på fälten, o bli solbrun.

Men det jag tror att alla här inne menar är att vi älskar våra barn!! Sen hoppas jag att alla barn får del av både sin vita och sin svarta sida för att undvika "rasistiska tankar" när de växer upp..Många kanske tyvärr får höra negativa saker om sin pappa (som är afrikan) och får då en negativ uppfattning om mörka. Då kanske de inte själva gillar att de är svarta..Eller så blir det omvänt..att de bara vill se sig som svarta för att de blir felbehandlade av vita!! Hoppas alla förstår vad jag menar! Ha en bra dag allihopa..Nu ska jag fortsätta plugga, sitter i skolan..1 december idag, har skrapat första luckan i Jamals kalender idag ..O advent på söndag..Gud, det är ju inte ens kallt här, o regnväder!!

Mia

• Mrs Moneybags

CDot - du är verkligen uppeldad

Jag reagerade lite på det där också, att hon inte ser ut som en mulatt, men jag orkar inte lägga mig i allt här i världen eller ens här i tråden.

Jag reagerade också på att maaxan var ledsen över att hennes dotter fått afrohår och inte fick behålla sitt babyhår. Det är synd, tycker jag, eftersom det inte är något fel på afrohår. Personligen älskar jag afrohår av alla sorter Och afrohår är mjukt och vackert när det sköts på rätt sätt.

Som sagt var, mulatter kan se ut på många sätt, alltifrån 100% europeisk look till mörkt bruna med alla kombinationer av ansiktsdrag och hårsorter. Googla bilder på Jennifer Beals, Lenny Kravitz, Bob Marley, Colin Powell, Lisa Bonet, Titiyo, Jennifer Brown mfl så ser man en enorm variation, en helt naturlig variation.

De flesta svarta barn (oavsett om de är blandade eller ej) föds väldigt ljusa med rakare hår än de kommer att få senare. Färgen kommer ofta gradvis, snabbare ju mörkare man kommer att bli. Håret är mjukare eftersom babyhår saknar den kärna som större barns hår har. Mitt hår var spikrakt och långt, min hy var gulvit.

Själv tycker jag tråden har utvecklats till det bättre på sistone. Det är väl ingen fara att folk inte tycker lika om allting.

• Cdot

Sorry...

Jag har en eldig personlighet när det gäller ämnen som jag bryr mig passionerat om
  • maaxan

blomstrande - enda anledningen att jag tycker att det är synd att min dotter fick afro är att det är mycket svårare att sköta om än hår som mitt. och jag tänker på hur ledsen hon kommer att bli när hon inte kan göra samma sak med sitt hår som sina vänner bara för att det här svart, grovt och lockigt. jag kan tänka mig att det kommer att vara många tårar under åren pga det.
    hon kommet tex inte att kunna färga det eller göra olika fina uppsättningar.

det hon kan göra är ju att rakpermanenta, göra flätor, dreads eller låta det bara som en stor boll bara, för är det en sak jag inte gillar så är det billgit löshår, att göta det snyggt på salong är en sak. men man ser så många svarta tjejpr med flätat löshår i olika färger och jag ryser då jag ser det.

c-dot förstår inte varför du kommer in och hoppar på oss i den här tråden. för det första så har du inte ens barn och jag börjar misstänka att du är avundsjuk på oss här som har barn med en svart man.
    för det andra så låt folk ha sin åsikter och det är många här som inte har problem med att säga mulatt om sina barn för de är ju blandade. om du ska hålla på och hoppa in och hacka på folk så är det nog bättre att du skaffar en egen tråd till sånt och låter oss som HAR barn med en svart man eller andra som tycker att den här tråden är bra och trevlig.

till alla andra - jag håller med michiagnes. bättre att ignorera c-dots komentarer så kan vi fortsätta ha trevligt utan en massa påhopp.fast jag vet att mycket av vad hon skriver är mycket irriterande. men jag tycker att det finns roligare saker att prata om än att hela tiden behöva försvara sina åsikter. ha det bra allihopa.=D

• Cdot

Maxaan...så du har läst mitt inlägg och slutsatsen är att jag inte gillar att ni kallar
    era barn mulatter?? Snälla...är det alllt du har att säga?
    Det jag sa har inget med användandet av ordet mulatt att göra! Jag bryr mig inte
    om ni använder det ordet, det är verkligen ingen big deal.

Detta är anledningen till att jag lämnar tråden utan att svara ibland, ni förstår ju inte ens
    innebörden av det jag skriver.

Avundsjuk på er för att ni har barn med svarta män...Japp det är nog mitt problem.
    Vi avslutar där, så ni kan fortsätta er givande tråd utan givande diskussioner.

• michiagnes

Det jag menade med att jag inte ser henne som mulatt har tagits väldigt bokstavligt. Jag menar att folk kommenterar alltid det och jag ser ingen skillnad på ett vitt barn eller ett mörkt barn, för mig är hon Agnes. Det var kanske lite klumpigt formulerat eftersom så många tydligen reagerat men jag menar inte att hudfärgen spelar någon roll för mig, den gör ju tydligen det för andra. För mig får Agnes se ut hur som helst, älskar ju henne. Förstår ju också att mixade barn kan se olika ut, vissa är ljusa och vissa är lite mörkare. Men det viktigaste är ju faktiskt att de är BARN.

Tror att det blir en del missuppfattningar i den här tråden eftersom det är svårare att skriva än att prata.När man pratar blir det lite mer nyanserat och framför allt så kan man förklara sig bättre när man blir missuppfattad. Ibland säger man saker som kan uppfattas på grund av tonfall etc.... lättare att förklara när man sitter i samma rum.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2