• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • maaxan

michiagnes - jag kan säga att min dotter är mulatt utan att tycka att det är fel så jag tycker inte att du ska bry dig om vad andra säger utan gör som du själv tycker=D
    det är ju dessutom lättare att säga mulatt för då vet ju alla vad man pratar om. och då slipper man kanske förfrågningar om när man adopterat henne, som jag har fått höra många gånger.

oj det blev lite rörigt.=) men jag menar att alla vet vad en mulatt är och hur de generellt ser ut.

• Cdot

Okej, Michi, men du förstår varför jag reagerade på det du sa?
    För det du sa först det lät faktiskt dumt.

Bra att du sa att du formulerade dig fel. Det kan jag förstå, gör det själv ibland.

• michiagnes

Nu måste jag gå och tvätta, tråkigt. Sen ska vi ut en lång promenad tänkte jag.

Ha det gott så länge, vi syns kanske ikväll. Jag följer ju Idol så det blir en trevlig kväll framför tv:n.

• Cdot

Maxaan,
    "
    blomstrande - enda anledningen att jag tycker att det är synd att min dotter fick afro är att det är mycket svårare att sköta om än hår som mitt. och jag tänker på hur ledsen hon kommer att bli när hon inte kan göra samma sak med sitt hår som sina vänner bara för att det här svart, grovt och lockigt. jag kan tänka mig att det kommer att vara många tårar under åren pga det.
    hon kommet tex inte att kunna färga det eller göra olika fina uppsättningar."

Kan du förstå mig om jag säger att detta är en väldigt dålig och ohälsosam inställning? Jag menar om du som hennes mamma ser det på detta sätt hur ska du lära henne att ditt hår är inte alls nå bättre än hennes? Hur ska du få henne att verkligen älska sitt hår och allt som hon kan göra med det? Jag menar när du tycker att det är negativt att hon fått det hår hon har...

Bara en tanke...du kanske ska försöka se på hennes hår på ett annat sätt. Har jag fel?

• kinadockan

Måste säga att jag tycker det har blivit så tråkig stämning här, vad som är menat som ett forum för alla intresserade för att lära sig, byta tankar och framför allt för nojes skull(enligt min åsikt) har blivit ett ställe där man verkligen måste tänka på vad man skriver och att man inte felformulerar sig för då får man arga människor på sig.

Förstår inte varför man inte kan lägga sin energi på nåt mer vettigt, det finns viktiga frågor här i världen som skulle behöva folk som kämpar för det. Men varför lägga energi på en tråd där folk med uppenbarliga icke rasistiska tankar bara diskuterar saker sina barn och saker som har med barn att göra.
    Ja ibland kommer orden ut fel men det är väl inte hela världen kan jag tycka. Det finns så mycket viktigare saker att lägga sin energi på.

Ska jag säga som skriver här men jag bara känner att det som har varit så trevligt förut nu har blivit sandlåda.

• maaxan

håller med dig kinadockan.
    det är kanske dags att göra detta till ett trevligt ställe igen och sluta att bry oss om männsikor som bara är ute efter at förstöra. =D

hur är allt med er andra, jag tycker att det är jätteskönt att det inte är kallt ute. så mycket lättare att vara ute och leka med lillan.
    vad ska ni ge era barn barn i julklapp. tips önskas=D

• Sommarmamma

Hejsan, jag är inte så mycket för att skriva men jag tycker det är ganska mysigt att gå in och läsa här ibland. Jag slås av att tråden är trevlig ända tills c dot kommer med sina påhopp och dåliga energier och skapar otrevnad. Vad är det med dig? Du får ha precis vilka åsikter du vill men varför så otrevlig? Var kommer denna bitterhet ifrån? Alla håller inte med om allt som skrivs här men vi behöver inte gå i taket för det. Jag lovar dig att dina budskap går fram bättre om du pratar utifrån dig själv och inte kritiserar andra. Dina inlägg säger mer om dig än någon annan i den här tråden i alla fall, så jag undrar vad du är för en människa igentligen? Du vet, attack är inte alltid bästa försvar. Jag var också orolig innan jag fick barn .. och för all del, det är jag fortfarande. Hur kommer min son att accepteras i samhället när han växer upp? Men jag hoppas att du får samma insikter som jag den dagen du själv har barn, att det kanske inte är så illa. Folk må vara okunniga men det finns ett stort hjärta bakom.
    Marie

• michiagnes

Jag har inte tänkt köpa så mycket till lillan, hon är för liten för att förstå. Har köpt en telefon med musik och någon annan leksak. Vet att mormor köper en gåvagn och det ska bli kul att se hur hon gillar det. Jättesvårt att veta hur mycket man ska köpa, klart hon ska få något men vill inte lära henne att julen handlar om julklappar. Min lillasyster fick alltid ungefär 15-20 julklappar när hon var liten och det var det enda som betydde något för henne, vill inte att det ska vara så. Men, men.... Hon var otroligt bortskämd.
      Maaxan: Hur gammal är din dotter? Ett stående tips är alltid en fin bok

Ha det gott alla, nu ska vi bada

Trevlig helg

• Mstery

helluuu..

Jag har en dotter som är 25% gambian, hon är 7månader nu.  Tråkig stämning det var här inne då..

c dot
    Typ lägg ner diskussionen och gör en egen tråd? 

Jocelyn 23 april 2006
  • Sweedie

fraga: e det ngn som vet om en bra barnbok dar huvudpersonen ar svart (alt. brun, mixed whatever vi/ni kallar det). vill ha en bok dar min son kan identifiera sig!

vi var pa den dar bvc bibliotekstraffen och fick en massa bok tips. fragade biblotikarien om bocker med lite mer diversity. hon skruvade lite pa sig och sa att de hade bara 2 st( ) med svarta barn som huvudperson. men dar utspelade sig handlingen i ett annat land. vill sa klart att sonen ska lasa om sina afrikanska rotter. men eftersom vi bor i sverige sa vill jag aven hitta bocker dar huvudpersonen ser ut som honom och som utspelar sig har/ i vastvarlden. sorgligt att det inte finns!

ett tips e om alla ber sina biblotikarier leta efter sanna bocker sa vet dom att ett behov finns!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2