• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • michiagnes

Jag har inga planer för nyår men måste ju hitta på något. De senaste åren har jag faktiskt suttit hemma, tycker inte att nyår är så speciellt. Men det var när jag var själv, mitt ex hade alltid planer utan mig, nu när jag har Agnes så vill jag göra något kul.

Har oxå blivit frågad ett otal gånger om min dotter är adopterad. När man säger som det är så skäms folk ibland, förstår inte varför. De ställde en fråga och jag svarade.
     Systerduktig: Vad menar du med att du inte alltid fått positiv respons?

Nu ska jag och Agnes gå och handla.

• Alvida

Jag har aldrig fått frågan om jag har adopterat mina barn. Dom är rätt lika mig och jag ser nog för ung ut för att ha fått lov att adoptera!

• L83

Jag har heller aldrig fått frågan om mina barn är adopterade, men jag ser väldigt ung ut, jag ser ut som 15-16 enligt folk, fast jag är 23, så oftast säger de att: Oj, jag trodde du var deras storasyster eller nåt...

De som kommer fram och säger: Gud vilka söta barn, är de verkligen dina båda två? De frågar alltid efter min ålder! Vilket jag inte tycker är kul! Men de är ändå vänliga och säger att: Du är verkligen lyckligt lottad som har en av varje kön...bla bla...

• maaxan

jag fick den frågan då dottern var ca 3 månader o jag o en annan mamma var på promenad, vi stannade för att småttingarna var hungriga och min kompis ammade sin doter och jag satt med flaskan till min. då kommer ett medelålders par fram o frågar.. när fick du hem henne då??? jag var 21 då och tyckte att de måsta vara helt dum i huvudet som tror att man får adoptera när man är så ung. men vissa förstår ju inte bättre, hade de frågat om hon var adopterad hade det inte gjort så mycket men att bara anta att hon var det irriterade mig en del.

• Sommarmamma

Hejsan, Idag är det lördag och jag har kört ut man och barn för att få vara lite ensam hemma.(förstår hur du känner ibland Maaxan) Nu skulle jag egentligen städa men tog mig en paus och kollade läget här. Hoppas att ni alla mår bra idag. I morgon ska vi nämnligen ha julfest här. Jag har i dagarna kokat skinka och bakat pepparkakor och tårta och köpt julmat och julklappar. Pust, men nu är allt klart... bara städningen kvar. Hela min familj kommer hit, för vi är ju inte hemma över jul och nyår. Vi ska åka till min mans vänner i England och fira med dom istället.
    Men i år har ju allt julstök varit frivilligt så det har faktiskt varit roligare i år än annars. Jag menar, nu har jag ju julpyntat mm för att jag vill det, inte för att jag måste. Vi är ju ändå inte hemma.
    En rolig sak att berätta: Philip har ju tagit till sig tomten i år, så en dag sa jag att det är ju synd att inte tomten kommer till honom i år.(det kommer ingen i Enland och i Zim har de ingen tomte) Då säger min man, jamän jag kan ju tomta, och så gick han och köpte tomtekläder att ta med sej. Som sagt, för sju år sedan hade han aldrig sett en tomte men han har köpt konceptet totalt. Kul !!
    HA en trevlig helg alla
    Marie

• maaxan

sommarmamma - vad kul att din mam är med på att fira jul. förra året vägrade min dotterpappa att fira jul bara för att det inte var hans religion. i stället gick han till en kompis och söp sig ful!!! så det är ju jätte bra att din man ställer upp och "tomtar" för er son=) hoppas att ni får en trelig jul.

• kinadockan

jag har aldrig fått frågan om han är adopterad utan många frågar vart pappan kommer ifrån, speciellt afrikaner kan komma fram och fråga.
    Det där med att folk antar att man är ung är också rätt tröttsamt, jag är snart 31 men är kort och ser yngre ut och många har lagt kommentarer, speciellt när jag var gravid, att bara: men du som är så ung, varför hade du så bråttom med att skaffa barn. Nu är det mer folk som träffar mig utan lheo som reagerar när de får höra att jag är mamma, att bara men du som är så ung, är du mamma det kunde man inte tro?!! Smickrande ibland, det beror på hur folk säger. Men jag tycker inte om när folk tar för givet utan hellre då att dom frågar hur gammal jag är.

• Ewe lina

Hej jag undrar om det finns någon här som har gjort omskärelse på sin son som är runt 2 år eller äldre. Hur gick det för er? Hur lång tid efter har barnet ont? Hur lång tid tar det att läka?
    Hur la ni på det vita vasselinet runt ollonet?
    Tack på förhand

• Lallara

Maaxan: Yes, jag kommer i från Sundsvall. Mamma och pappa bor kvar där, så jag åker upp lite då och då. Jul firar vi alltid där!

Idag har jag ridit två pass. Jag har så´n tur att när sambon jobbar när jag rider, kommer mormor nerdundrandes från S-vall. Hon tar alla chanser att få vara barnvakt... Jag kan förstå att det måste vara jobbigt att sällan få avlösning. Det är ju tillräckligt jobbigt att vara förälder, även om man är två som delar på ansvaret.

Nyår blir jag nog hemma i lägenheten med Leo och hans mormor. Sambon ska på fest i Uppsala, och den orkar jag inte följa med på.

• Essa01

Min son är halv gambian och jag själv e svensk...

Jag har nog hört allt...

De vanligaste är nog att jag e på stan och någon kommer fram och vill så gärna berätta att de oxå väntar på sitt adoptivbarn eller barnbarn eller att de oxå har ett adopterat barn.

Jag tycker för det mesta att det bara e skoj!

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2