• Sofie1979

Afrika i blodet?/del 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-09 22:37:13:
    Hej på er!!

Fortsättning på Afrika i blodet!

Skryt om era små blandisar eller helafrikanska barn här!!

Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!

Vad har ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:48:05:
    "Själv har jag en underbar liten mörk dotter som är 1½ år, hennes pappa kommer från Uganda och jag är svenska! Perfekt blandning!"

Angående vad jag skrivit i min kommentar, så menar jag att JAG tycker att det är en perfekt blandning! och det behöver inte någon annan tycka om de inte vill!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-10 17:57:54:
    Länk till tråden innan:

www.familjeliv.se/Forum-3-45/m8957768.html

• Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2
  • systerduktig

En kompis till mig (vuxen) blev omskuren (i Etiopien) vid 4 års ålder, eftersom han och brorsan som var tvillingar ansågs för svaga för omskärelse vid födseln.
    Vilka regler som gäller i Sverige har jag tyvärr ingen aning om, men man kan ju göra det när man är vuxen. Jag vill att min son ska få bestämma helt själv, och han kan ju aldrig få tillbaka en hudbit som vi tagit bort, så jag har inte låtit omskära honom.

Michiagnes, jag skrev ett svar på din fråga om negativt bemötande som ung mamma, men den försvann när hela forumet verkade hänga sig härom kvällen. Nu ska jag plugga lite, men om ni vill ta den diskussionen är jag gärna på med mina synpunkter och erfarenheter som vanligt.

Lallara, ska din make på fest på nyårsafton i Uppsala? Jag har ju inte bjudit honom!! ;o)

• solin

Apropå omskärelse så gör de på läkarhuset på alla barn, men enligt en läkare där så söver man alltid barnen om de är äldre än 1år. Vi omskar vår son där och det gick bra, visst läkaren var lite speciell men han gjorde ett bra "jobb". Sen kan barnet visst behövas sys även om det bara är ett par månader. Vi gjorde det på vår son när han var 3,5månader (tycker såhär i efterhand att det skulle gjorts tidigare) och de behövde sy 4stygn, men han har inte haft ont av det alls. Ok visst första timmarna var han väl inte helt tipptopp, men sen så har det inte varit något mer med det.

• anna zawadi

Damn..Har nu läst igenom HELA tråden. Vet inte riktigt vad jag ska säga, huvudet är fullt av intryck o tankar. Känner igen flera av signaturerna från andra trådar, även om jag själv oftast är lite undercover..

• Gibiesmamma

Förlåt men ja vet inte vilka läkare ni har varit hos... men när min son blev omskuren, strax efter han var 2 månader, vägrade läkaren först göra det för att han hade passerat 2mån-ålder. han sa att vi skulle behöva vänta tills Gibie fyller 10 och kan bestämma själv. Enligt läkaren och alla andra jag pratat med ska man helst inte göra ingreppet efter 2 månader för att smärtan är så mycket större då... det kanske inte stämmer, men jag har hört från väldigt många att de är så. För barnets bästa ska man göra det så tidigt som möjligt, också för att nyfödda inte har nån möjlighet att pilla på såret och då öka risken för infektion som äldre pojkar gärna gör, helt förståeligt...

• michiagnes

anna zawadi: Det måste ha tagit en evighet att läsa hela tråden.

• michiagnes

Blev jätteledsen idag på min pappa. Vi skulle åka upp imorgon och stanna tills resten av familjen kommer på julafton. Men ikväll ringde han och ville inte att vi skulle komma förrän på lördag för han har så mycket på jobb och kan inte tänka säger han. Då pallade han inte att vi var där. Han är så fruktansvärt osocial och stänger bara in sig på sitt rum när han kommer hem från jobbet, trist att det går ut över resten av familjen. Jag hade redan packat och såg verkligen fram emot att komma hem och hjälpa mamma med förberedelser. När jag lagt på luren bara grät jag, känner mig oönskad. Vet att min lillasyster och mamma oxå är ledsna. De har ju oxå sett fram emot det. Förstår inte hur han tänker, han står inte ut med att det är lite glatt i hans hus. Vi har alltid så kul resten av familjen och han sitter alltid och surar utom på helgerna då han får dricka sprit, då är han glad. Gubbe.

• anna zawadi

michiagnes: ja det tog sin lilla tid
    Jobbigt med din pappa, har ni provat att ge honom en rejäl utskällning?

• systerduktig

Michiagnes, jag känner med dig... Relationer är grymt jobbigt och ändå det viktigaste i livet (kanske därför det är så jobbigt). Och pappor är enligt min erfarenhet ofta extra mycket problem!

Anna Zawadi, bra gjort ;o)

• Lallara

Systerduktig: Du vet väl hur afrikaner är? De bjuder sig själva !! Han kommer vid 18-tiden .

Sofie: Tack! Jag är nu i söööönsvall, och julstämningen har redan infunnit sig... Tyvärr finns det ingen snö här heller .

• Lallara

Michiagnes: Usch, vad jobbigt! Känner med dig.

Svar på tråden Afrika i blodet?/del 2