Fler som bygger hus?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Kul att se att sidan går vidare
Vi har ju en bit kvar på vägen, men ska snart ge mig in i "besluta om kök-fasen" så då kommer jag igen ![]()
Missboss: Vårat bygge blir så dyrt att det inte spelar nån större roll om det blir några tusen extra på vitvarorna för jag vill absolut inte ha vita.
Madde: Förstår ditt tänk
Hur går det för er alla? Här står det still, har byggmöte på onsdag så får se vad som sägs då
Bygger ni hus kan jag tipsa om en jättebra sida... www.byggnytt.nu ...där finns all möjlig info...forum mm. tummen upp :)
Här hos oss händer det inte så mycket. Huset kommer ju om 4 veckor så de ska väl snart börja gjuta grunden. Väntar mest på att vi ska välja kakel och tapeter.
Sent i gårkväll fick vi ett telefonsamtal från elektrikern, i dag så börjar de dra elen i huset. Det rör på sig igen, så himla skönt!!! På något sätt känns det som att vi ligger väldigt bra till tidsmässigt. Iofs så har jag ingen aning om det är så eftersom man vet ju inte allt de ska göra.
Madde: Bli inte förskräckt när de har gjutit och ni ser grunden. Den ser så liten ut och vi blev jätteförskräckta och var helt övertygad om att vi gjort bort oss ordentligt med storleken på huset
Men det blir ju rätt stort ändå...
Missboss: Hur stort var det ert hus blir? Vårt blir ca 165kvm.
Madde: Enplans på 145 kvm boyta. Byggytan är på 160 kvm. Ni hade väl 1½ eller var det 2 plans hus? En av snickarna trodde att det var en sommarstuga de skulle bygga när han såg grunden första gången ![]()
Tjohoo här händer det grejer. Dom har nu fyllt upp hela tomten och nästa vecka ska dom gjuta plattan. Känns som att vi faktiskt ska "få" ett hus. Om man då bara visste när det blir inflyttning. Är det nån som vet om man har "rätt" att få ett inflyttnings datum inom en viss tid eller om dom kan göra i princip hur dom vill?
Madde: I vårt kontrakt så står det ett prel datum, sen så är det ett sista inflyttningsdatum och skulle det inte vara klart då så utgår det skadestånd på viss summa per vecka tills vi får huset. I regel så är byggtiden 20 veckor sen + torktid på plattan. Visst arbete kan de göra innan plattan är torr. Typ sätta upp innerväggar och dyl.
Det borde ju stå i ert entrepenadkontrakt. Vi får det slutgiltiga datumet på nästa byggmöte och det lutar åt att det blir tidigare än 1 feb.