• Piaf

Fler som bygger hus?

Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite

Vi bygger ett "Fiskareheden hus"

Vad bygger ni?

Tabula rasa
  • Svar på tråden Fler som bygger hus?
  • Ellynil

Kul tråd! Hoppar in här jag med.

Vi håller på och bygger en enplansvilla på 165 kvm just nu. Vi ska göra i stort sett allt själva eller med hjälp av vänner och släktingar. Sambon kommer från en riktig "hantverkarfamilj". Han, hans bror och hans pappa är snickare och hans andra bror är kakelsättare bla...
    Vi började 1 september och hoppas att vi ska vara klara tills sonen fyller 1 år 20 februari. Vi har sagt upp lägenheten till 1 mars så absolut senast då!

Stolt mamma till Oskar född 20/2 -06
  • Missboss

linodin: 1200 kvm är  inte så stort när väl hus och dyl kommer på plats. Vi har 2500 kvm och det känns litet nu när huset är där och sen ska garage till.

Ellynil: Välkommen hit!!! Så skönt att ha de flesta  yrkeskategorier  i familjen Sen lär ju de ha massa fina kontakter. Kontakter är ruskigt bra å ha när man bygger.

• linodin

Ni som bygger i puts eller bara har goda råd....Vi ska ha vit puts (tror jag) och svarta tegelpannor,nu till smakrådet,ska vi ta glaserade tegelpannor eller vanliga?

En annan fråga..stuprör vilken färg blir snyggast till svart tak..Svarta?

Dörren vilken färg grå eller vit vilket blir snyggast till vit puts?

Ska vi ha en kant runt fönsterna i putsen?? Dvs som rammar in fönsterna så det inte är bara slät puts..

Jag vill ha lite åsikter som man få ideer

• Missboss

linodin: Satt oxå och funderade på det där med stuprännor, vi har valt svarta, vi har svart tak men huset kommer att bli rött med vita knutar. Eftersom vindskivorna kommer att vara vita så kanske man skulle ha valt vita rännor men nu blev det svarta. Jag tror att det skulle bli snyggt med en grå dörr så allt inte bara blir vitt.

• linodin

Missboss: Det är jättefint med svarta till röd träfasad vet en som har det!

Är också inne på grå dörr...Det blir lite väl vitt annars kanske...Nä förhoppningsvist kommer jag inte tycka att tomten blir förstor..Ser framför mig hur ett hus två småbarn och en stor tomt kan bli för mycket men men man behöver ju inte ha rabatter överallt

Vi ska ockå bygga garaget själva ,vi börjar med carport det är så mycket utgifter ändå...

Ni lägger också in kontant på huslånet va? Ska bli ruggigt skönt att slippa topplån

Jag räknar t o m med att inte jobba heltid nu under några år när barnen är små,men det får vi se hur vi klarar men som vi har räknat så ska det nog gå bra...

Hoppas allt går bra med husbygget!!

• Missboss

Jo, vi lägger en hel del pengar själv, runt 250 000 kr minst kommer vi ha lagt in. Vi kommer inte heller att få något topplån då huset värderas till högre än vad det kostar oss

vi kommer nog båda att jobba heltid om sambons jobb utökar flextiden för så börjar han tidigt på morgonen och slutar tidigt så jag lämnar på dagis och han hämtar vid 14 tiden.

Tror defintivt inte att du kommer att tycka att tomten är för stor.

• Nellan78

Missboss: Jadå vi är väldigt nöjda med LB-hus än så länge.

• Missboss

Nellan: Vi hade först valt dem men de höll inte vad det lovade så det blev en massa strul så vi bröt kontraktet.

• Nellan78

Missboss: Nej då förstår jag att ni inte valde dem. Vi har haft bättre tur här som tur väl var.

• TingelingAnna

Får jag oxå vara med här? :)
    Köpte tomt i somras o funderar nu på att bygga. Förmodligen ett Myresjöhus "Tenor". Men är verkligen Myresjö så mycket dyrare än alla andra företag? Vi har begärt kalkyl från Fiskarheden, Myresjö och Älvsbyhus. Älvsby var ju såklart billigare med sen tyckte vi inte att det skiljde så mycket.
    Fast dyrt blir det ju, för vår ekonomi iaf. Funderar på att bygga innerväggar o fixa målning o sånt själva, för att komma ner i pris. Men vi får se.

Svar på tråden Fler som bygger hus?