• Piaf

Fler som bygger hus?

Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite

Vi bygger ett "Fiskareheden hus"

Vad bygger ni?

Tabula rasa
  • Svar på tråden Fler som bygger hus?
  • Ellynil
    Missboss: Vad fint det verkar bli! Vad är det för köksleverantör?

För oss går det undan nu. Sambon tror att det kommer gå att börja röjas ut och byggstäda om 1½-2 veckor! Måste verkligen börja packa nu! Börjar få lite halvpanik!

Har också lagt in lite bilder på köket. Det är inte riktigt klart än, inga handtag inte tapetserat, inga vitvaror osv...
    Stolt mamma till Oskar född 20/2 -06
  • Missboss

Ellynil: Tack, det är Ballinglövs kök. Ojoj, dax att sätta fart nu. Själv ska jag städa ur huset nästa helg.

• Plutts mamma

Hej MaddeB!
    Kul att höra att ni gillar Värsås!
    Vi har precis börjat kolla in dem, hade nästan bestämt oss för ett från Tribselhus eller Myresjö, men så kom vi på att vi iaf kan kolla upp Värsås... Väntar just nu på prisuppgift på huset vi är intresserade av...
    Vad har de för kök? Viktigt för mig som kvinna! =)
    Ja, visst har de fina hus!?!
    Hur långt har ni kommit i ert byggande?

• Butterscotch

Vi bygger ett fritidshus med Värsåsvillan just nu (ska levereras om några veckor är det tänkt), vi valde bort det kök som kom som standard. Kommer att ha gammaldags stil på huset och då passade inte HTH-köket in så också säljaren tyckte att vi skulle plocka bort det och välja en annan köksleverantör, vilket vi alltså gjorde.

Om/när vi någon gång bygger ett "riktigt" hus kommer jag definitivt att titta närmare på Willa Nordic, tycker att de har supersnygga hus! Prisuppgifter finns det förstås inga på webben, någon som vet hur de ligger i pris?

• linodin

Hej! Åhh jag håller på att gå åt av alla val man ska göra Jag tycker helt ärligt att det inte är så kul längre..Vecka 9 börjar bygget snart ska grunden göras och jag är inte alls säker på färger matrial mm....HJÄLP nån

Vi kommer få ett stort kök över 25 m2 ska vi ha klinkers eller trägolv? Blir det för stort för att ha klinkers? Ska vi ha ek eller valnöt vill ha valnöt på bänkskivorna men då kan man ju inte ha ekgolv...Och valnöt i hela huset tröttnar man på det? Bättre med ek? Men valnöt är ju grymt snyggt..

Så här snurrar det i mitt huvud dag som natt..Jag är inte lämplig för husbygge...Sen är det ju klinkers o kakel i badrummen klinkers i tvättstugan färg på putsen takpannor och...

Tror jag tar en sista minuten snart

• Missboss

Linodin: Jag vet hur det är. Är skitsvårt att välja när man inte bor där och har bott in sig och vet om det skulle passa. 

Jag tog det väldigt försiktigt och valde neutrala tapeter i stort sett överallt. Toaletterna blev jag faktiskt väldigt nöjd över men var lite skeptiskt till lilltoan först. Var väldigt försiktig där oxå

Klinkers i köket skulle jag personligen inte vilja ha, det känns hårt och sen så om man tappar något glas eller dyl så blir det miljoners splitterbitar. Sen för sonens skulle så har jag hellre trägolv han får stupa på än klinkers och slå skallen riktigt hårt.

Nog borde du väl kunna ha valnöt på bänkskivorna även om du har ekgolv.Vi har ju björkkök och ekgolv

• mimmi006

linodin- Jag klurade länge på om vi skulle ha trä- eller klinkersgolv i köket (ungefär lika stort). Till slut blev det klinkers och det har jag inte ångrat en sekund. Det är så skönt när man har barn- jättelätt att städa och varmt och skönt. Det är ju vanligt med klinkersgolv i hela hus i södra europa och jag tror inte de har mindre porslin eller skasllskador där . Å andra sidan är det inte "inne" med klinkers just nu, men det kommer nog snart svänga igen

• linodin

Ja det är inte helt lätt det här att välja..Har en sambo också som gärna lägger över det ansvaret på mig

I morgon ska vi fixa barnvakt och åka runt och kolla i affärer på allvar dvs bestämma oss!

Skönt iallafall att jag inte är ensam om detta besvär fast igentligen är det ju lyxproblem och inget att gnälla över

• MaddeB

Plutts mamma: Vårt hus står uppe men takpannor och innerväggar. Nu på måndag ska dom börja bygga inne. Inflyttning är 1/5. Japp som nån sa är det HTH kök. Helt ok för mej. Jag valde bort björkluckorna som ingår som standard och tog ett vitt kök med spegelram (tror det kallas så). Har valt ekbänkskivor och knoppar i borstat stål.

Vi kommer att ha klinkers i köket alltså den del där spis och sånt är. Har det nu och det är supersmidigt, lätt att rengöra och sopa och väldigt snyggt.

Svar på tråden Fler som bygger hus?