• Piaf

Fler som bygger hus?

Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite

Vi bygger ett "Fiskareheden hus"

Vad bygger ni?

Tabula rasa
  • Svar på tråden Fler som bygger hus?
  • Nebulosa

Skogsstjärnan. Kul att det kan gå åt det hållet.

• ÄngelBängel

Vår grävning av VVS blev tokmycket dyrare än planerat eftersom det spöregnade dygnet runt de veckor de var hos oss= de grävde upp samma lera ur gropen hela tiden, den rann ju bara ner igen när de lyft upp den, de kunde inte använda det de grävt upp som fyllnadsmatrial så vi fick betala för att få leran bortkörd och för att få nytt fyllnadsmatrial. Känns surt eftersom det blev ett hel del 10.000:- lappar dyrare och de hade varit roligare att lägga på något som man hade sett eller något som hade gett en standardförbättring. Vi hade inte räknat fel utan hade maximal otur med vädret

• miika

Hej, hej...Här är en till som håller på och bygger hus. Vi bestämde oss för ett Älvsbyhus eftersom min bättre hälft skulle få mer tid över till sin nystartade familj...Vad vi gör är rensar tomten från en himla massa träd, bygger pumphus, väg upp till det kommande huset, gräver ut för grunden ordnar avloppet...Jag har säkert glömt en del.

Jag kikar in här då och då...Roligt när det är fler med samma projekt

• Missboss

Jag tror jag hamnat i en bygghus depression Skrikandes Nu är det småstrul med det ena och det andra och jag blir så deppad. Känner ingen glädje över huset utan det känns mest bara jobbigt. Minsta lilla smågrej blir så himla stor även fast de inte behöver bli det men allt känns bara skitjobbigt nu på sluttampen. Å andra sidan är det ju inte mitt problem utan det är ju byggarnas men jag fattar inte varför jag känner så här.. Det borde ju vara roligaste tiden eller?

• Skogsstjärnan

Approppå depression.

Vi bygger ju helt själva (alltså inget elemthus). Igår var den som är ansvarig för bygget dit och tittade (han har inte varit dit på evigheter) och konstaterade att fönstren på övervåningen är i mindre laget för att kunna räknas som nödutgångar. GRRRRRR!!!! Att ingen har kunnat säga det tidigare! Vi hade ju måtten och allt på ritningarna som vi hade när vi fick bygglosv osv. Dessutomär det ju den ansvarige själv som renritat ritningarna och alltså har lagt ut måtten.

Totalt är fönstren 1.10 m brett men eftersom det är vädringsfönster går balken på mitten och kvar lämnar ungefär två 50 cm gluggar. Fönstren syns i galleriet annars.

Hur gör vi nu? Skaffa nya fönster lär bli dyrt och att hoppas att man inte går upp i vikt är kanske att chansa...

Hur blir det då då man är höggravid. man vill ju liksom inte prova klättra ut varje vecka för att vara på säkra sidan heler....

AAHHHH!!!!

Hur stora (breda) fönster har ni?

• Skogsstjärnan

borste stavfelen, hade lite bråttom visst

• Skogsstjärnan

och för att bombadera denna tråd ytterligare..

Fönstren syns förresten inte i galleriet. I mitten av galleriet syns ena gaveln, men där har vi inte hunnit sätta i fönster än...

• Caoa

Skogsstjärna!
    Räcker det inte med dörren som nödutgång då? Nu bygger ju jag enplansvilla, så jag kan inte alla regler. Men på nåt vis tycker jag det borde räcka med att man har dörren till balkongen och en räddningsstege därifrån???

• Missboss

Skogsstjärnan: Men det där borde ju finnas i något reglement om vad det skall vara för minsta strl på fönstren. Annars har jag ingen aning men förstår verkligen din irritation och frustration.

Svar på tråden Fler som bygger hus?