Fler som bygger hus?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Ella79: Kalla fötter? Mest varje dag tror jag
Självklart svindlar tanken på projektets uppfattning ibland. Ibland drabbas man av panik när en räkning på 150.000:- mer än man budgeterat för dimper ner men så är det.
Tanken med bygglov är att en oberoende människa ska granska husen så att de ska gå att bo i. Jag vet att det inte riktigt fungerar så på många håll men det är en av funktionerna granskningen ska ha. Man kommer säkert att upptäcka att saker man trodde skulle förenkla inte alls gör det och saker som man inte tänkt på. Om man skulle köpa ett färdigt hus skulle man ju ha ännu mindre chans att påverka och förmodligen fått stå ut med mer. Men då kanske man skulle ha mindre krav? Vi har ett korridorkök där vi bor nu, inte så praktiskt men inget man tänker på ofta, kanske skulle man irritera ihjäl sig på det om man hade ritat det själv?
Missboss: Deppa inte över att du inte känner dig glad. Det är ju både ett stort, svårt och ekonomiskt kännbart projekt att bygga hus. Det är klart att det tär på humöret och orken. Dessutom lär du ju bo där rättlänge och har flera år på dig att bli lycklig över huset.
För mig tar det alltid minst ett år att bo in mig på ett nytt ställe - så jag är snart lycklig.
Skogsstjärna: I en perfekt värld är bygglovshandläggarna hyvens människor som fattar riktiga beslut, men i verkligheten är det inte så. Vi har faktiskt skrämmande exempel i vår kommun på att människor måstat riva sitt hur för att handläggaren fattat ett felaktigt beslut. De fick dessutom lov att flytta från området eftersom grannsämjan inte var den bäste efter alla konflikter kring det felaktigt byggda huset.
Vårt hus är ju klart sedan snart ett år och ändå är vi långt ifrån färdiga med räkningar och kontakter med byggnadskontoret. Vi har envetna grannar som trots att huset står här fortsätter att överklaga dess utformning. Tyvärr står vi inte direkt på vänskaplig fot med bygglovshandläggarna (lång historia) så även detta blir väl en seg historia. Mina grannar vill på fullt allvar att jag "utsynsskyddar" alla fönster som vetter mot hans tomt så att vi inte skall kunna titta på dem. (?????) Vi bor rätt centralt i staden så det är inte direkt så att han innan vårt hus byggdes bodde ostört på landsbygden direkt, utan i väldigt tättbebyggt område. Nåja - alla skall ju ha en hobby!
Ella 79: Vi har också ritat vårt hus själva, på gott och ont. Det är häftigt att bo i något som är helt ens eget verk och dessutom är huset planlösningsmässigt inte likt något annat. Men samtidigt är det lite dubbelt. Man kan ju fundera ihjäl sig på om det funnits någon bättre lösning eller om man inte borde gjort på något annat sätt ändå...det är ju lätt att vara hård mot sig själv. Men det sägs ju att man blir nöjd med tredje huset man bygger: först då vet man vad man vill ha och har tillräckliga kunskaper om husbygge.
lindansare: Jag har också hört att tredje huset man bygger blir det bästa. Skrämmande tanke tycker jag... Vi har ju tänkt bo resten av livet i vårt hus. Eller så länge man kan i alla fall. Tänkte absolut inte bygga två hus till. Hoppas verkligen vårt första hus blir det bästa!
76 Sanna: Ja vi flyttar inte - det har vi varken ekonomi eller ork till. Men det är säkert sant. Man är ju sällan bäst på något första gången man gör det. Övning ger färdighet. Dessutom ändras ju behoven i en familj över tid. Vi har tre våningar. Jättebra under barnens tonårstid, men knappast när vi blir äldre och skröpliga.
lindansare: Sant, nu har ju jag inte tänkt att flytta någon mer gång efter den här. Utan sonen får flytta mina grejor på hemmet när det är dax
Nu känns det lite bättre för jag har varit och shoppat lite grejor till urstädningen och sånt nu på morgonen. Får väl se till veckan hur det känns
Gud vad jobbigt att behöva bråka och tjafsa sedan man flyttat in.
Jag tror aldrig att vi kommer att orka eller vilja bygga tre hus... vi har gjort mycket själva och då lägger man ner så mycket själ i huset, det skulle kännas som att sälja en del av mig själv om vi sålde huset! Det kanske känns så även för de som bygger nyckelfärdigt, eller vad säger ni?
mimmi006: Jag skulle inte vilja sälja vårt hus även fast vi bygger NF. Det är ju min planlösningar som jag har gjort, det är ju jag som valt hur det ska se ut invändigt osv. Ingen annan ska få bo i MITT hus ![]()
Exakt, jag skulle hemsöka dem *mohoahahahaha*
Jag har känt mig som en pappegoja och har försökt att få det här första huset till att bli lika bra som hus nummer två genom att fråga alla jag känner och några till "vad är bäst i ditt hus" och "vad är sämst i ditt hus" och hoppas att vi missat de värsta fällorna.
Tänk om vi flyttar och någon använder mitt syrum som något annat
*rasslar med spökkedjorna*