• Anonym (Skrajsen)

Relation med Serbisk man...

Förlåt att jag frågar, men jag är lite orolig. Har träffat en man från forna Jugoslavien som verkar både mysig och trevlig.

Har dock så dålig erfarenhet av utländska män då min syster var tillsammans med en man från Iran och han var den underbaraste i världen tills en dag då han förvandlades till ett monster som ville slå ihjäl både henne och vår pappa och ...

Jag är inte på något sätt invandrarfientlig, men jag fick en väldig respekt för olika människosyner i olika delar av världen efter det. Har dock ingen erfarenhet av Serber, utom en Serbisk kvinna jag känner till som blev väldigt pryglad av sin man.

Är det nån som utan att fördöma mig kan berätta lite om Serber?
    Jag vill gärna tro att det ÄR en toppenkille, men hur är deras kvinnosyn?

• Svar på tråden Relation med Serbisk man...
  • Anonym (Skrajsen)

NenniePennie:
    Han ville inte gifta sig med en svensk kvinna? Varför inte?
    Har vi fel religion eller fel människosyn?

• Anonym (Skrajsen)

Galactica:
    Är du helsvensk?
    Har ni varit tillsammans länge?
    (Jag får ett litet hopp nu! )

• Anonym

Var tillsammans med en serb. Deras kvinnosyn är annorlunda. HEmma hos honom så jobbade mamman halvtid och tog hand om allt hushållet. Hon verkade trivas med det.....hemskt tycker jag. Ingen sa ens tack efter maten. Hon trives nog för att hon inte visste ngt annat. Tyvärr var min x fruktansvärd...Men det behöver ju inte alla serber vara. Även om min x var född i sverige så hade han en fruktansvärd kvinno syn. Mår så dåligt av at jag kunde vara tillsammans med honom. Har i efterhand fått reda på att han har anklagats för våldtäkt. Sorry att det blev lite "utanför ämnet".
    Klart att du ska ge honom en chans. Det finns ju många svenska killar som har taskig kvinno syn. Det gäller att vara uppmärksam på tecken.

• Anonym

Min fördom säger att östeuropeiska män över lag oftare är machistiska, alltså å ena sidan är kavaljerer och beskyddande och å andra sidan tycker att kvinnan ska göra allt hemarbete även om hon jobbar heltid. Å andra sidan var det precis en sådan _svensk_ min polska arbetskamrat råkade ut för...

Det är inte fel att tänka och prata igenom eventuella kulturskillnader först men skillnaderna mellan folk från samma länder är ofta väl så stora som mellan olika länder. Det viktiga är att man delar grundläggande värderingar. Tyvärr är det alltför lätt att ta för givet att man gör det om man kommer från samma land och bara tar för givet att man tycker likadant om saker.
    Själv lever jag för övrigt sedan många år med en man från Uruguay och kan tänka mig att det är färre kulturkrockar mellan oss än det skulle kunna vara med en svensk man från en annan samhällsgrupp.

• Anonym (Skrajsen)

Oj oj,

Tack för alla svar. Jag har bara en känsla av att han är lite otålig och att om det inte går framåt i vår relation så fort som han har tänkt sig, så blir han lite irriterad.

Varningsflagg?!

Fast jag tycker han är såååå läcker så hur ska jag göra!?

• Galactica

TS: Ja, jag är "svensk", jag känner inte igen det som en del beskriver ovan, tvärtom! Vi har varit tillsammans i 3 år och gifta i 1 år.

• Fnutten

Jag var ihop med en serbisk kille i 3 år. Han var jättesnäll mot mig på alla vis, väldigt kärleksfull och mysig. Men han hade ett jobbigt förlutet med krig och kriminalietet i sin ungdom vilket gjorde honom väldigt oempatisk. Han hade sympati, men inte EMPATI. Därför fungerade det inte för oss. Han bodde ensam i Sthlm och hade bara mig här och saknade ofta sin familj och vänner. Kände sig otrygg, mkt pågrund av att han genomlidit krig osv.

Jag tycker absolut att du ska ge den nya killen en chans. Men bli inte förvånad om han vill att du snart ska börja städa o diska åt honom!

Just nu är jag på G med en svensk kille, har aldrig dejtat en svensk kille tidigare, men han är VÄLDIGT romantisk och snäll. Min serbiska kille visste nog inte ens vad romantik innebar!

LYCKA TILL!

• Anonym (hmm)

Jag är gift med en man från forna jugoslavien, jämfört med mig så lever han på 1800-talet tror han...

Har varit med honom i hans hemland och det var inte så kul. Diska och städa och laga mat var kvinnans uppgifter, och som tidigare nämnts, inte ens ett tack för maten.

• Anonym (Skrajsen)

Är det sant? Städa, diska osv? Har de inget vett, de där Serberna? Städa efter nån otacksam slusk tänker jag inte göra.

Fast han är ju så himla goooo, än så länge i alla fall!
    *suckar & sucktar... *

Han har bott här sen han var liten, har han inte hunnit "försvenska" sig och förstå att vi är jämlika här?!

Kan man verkligen fråga; "Vad anser du att en kvinna ska göra om hon ska leva med dej"?

Är det vanligt med misshandlade kvinnor i deras kultur?

• emzemz

Du kanske kan fråga honom om hans syn på ett förhållande mellan en kvinna och en man som bor tillsammans, eller lägg fram i något samtal att du är för att man delar 50/50 på det som ska göras i hemmet, matlagning, städning etc.
    Lycka till!

Svar på tråden Relation med Serbisk man...