• Anonym (Skrajsen)

Relation med Serbisk man...

Förlåt att jag frågar, men jag är lite orolig. Har träffat en man från forna Jugoslavien som verkar både mysig och trevlig.

Har dock så dålig erfarenhet av utländska män då min syster var tillsammans med en man från Iran och han var den underbaraste i världen tills en dag då han förvandlades till ett monster som ville slå ihjäl både henne och vår pappa och ...

Jag är inte på något sätt invandrarfientlig, men jag fick en väldig respekt för olika människosyner i olika delar av världen efter det. Har dock ingen erfarenhet av Serber, utom en Serbisk kvinna jag känner till som blev väldigt pryglad av sin man.

Är det nån som utan att fördöma mig kan berätta lite om Serber?
    Jag vill gärna tro att det ÄR en toppenkille, men hur är deras kvinnosyn?

• Svar på tråden Relation med Serbisk man...
  • Anonym (no way)

Förlåt mig för mitt kalla inlägg, men jag skulle ALDRIG satsa på ett sånt förhållande... Sorry...

• emzemz

Tips på samtalsämne kan ju vara det här med alliansen, om de som har haft svart hemhjälp.. och sen smidigt glida över på att det vore praktiskt att ha, men lite väl dyrt, och då är det tur att man är två så man kan hjälpas åt med det!

• Anonym

Nu har jag inte läst alla inlägg men jag tycker att du självklart ska prata med honom om hur han ser på jämlikhet och relationer innan du börjar engagera dig för mycket.
    Alla män är individer och även om kulturell bakgrund spelar in så finns det skitstövlar överallt. En kvinna i min närhet blev brutalt misshandlad av sin helsvenska man som fortfarande hotar och trakasserar henne långt efter separationen. Nu lever hon med en kurdisk man som behandlar henne bra, hennes enda problem med honom är att försöka hindra honom från att spöa upp det svenska exet för allt han har gjort mot henne.
    Det alla kvinnor ska vara uppmärksamma på är om en man, oavsett etniskt ursprung, börjar försöka kontrollera eller manipulera henne. Det låter inte bra att han är otålig men han kanske bara är kär :) Jag citerar en text från ROKS hemsida om varningstecken hos kvinnomisshandlare:
    "Att män utsätter kvinnor för våld förekommer i alla åldrar, samhällsklasser, bostadsområden och yrkesgrupper. Misshandeln är en process som ofta börjar med kontrollerande beteende från mannens sida. Han kritiserar kvinnan, hindrar henne från att umgås med vänner, och kräver att hon ska anpassa sig efter hans behov. Gradvis isoleras kvinnan."
    Om du skulle märka såna tendenser hos honom ska du gå direkt och kom ihåg att det inte behöver handla om fysisk misshandel. Du ska inte ta order eller förnedring från någon man.

• gutegirl

Om du känner dig tveksam redan nu, ska du dra dig ur. Uppenbarligen så beter han ju sig inte på schysst sätt eftersom du frågar som du gör i din TS. Du har ju reagerat på något som du upplever känns fel.

........aint nobody dope as me, I´m just so fresh and clean.......
  • N1an

Du måste ju prata med honom om det här. Fråga hur hans syn på livet och ett förhållande är. Se hur han behandlar sina vänner, manliga som kvinnliga. Såsom man gör med alla man dejtar oavsett vilket land de kommer ifrån.

• Trollbarn72

Jag har en son med en serb,fast vi är inte tillsammans sen långt tillbax. Kärleken tog slut bara.Han städade, lagade mat o jobbade. Nu när vi inte bor tillsammans är sonen där varannan vecka o det går fint fint. Pappan är fotbolls tränare i sonens lag. Om man backar många år och vi var i serbien i en månad fick jag inte lyfta ett finger de var så tacksamma jag hade ju fött deras barnbarn. Hoppas det kommer att gå bra för dig,alla är ju såå olika som personer o uppfostran.....Lycka till,gå efter ditt hjärta. Kram

• Linslusa

Är han så go som du säger så varför inte försöka. Men det viktiga är ju att man måste kunna bryta när man känner att det är inte rätt. Har inte bara med utlänska män att göra. Finns svenskar som är helt sinnesrubbade och har ihjäl sina fruar.

Lycka till med kärleken

• Prisssan

Jag är lever ihopa med en rumänsk man o det är ju ingen större kultur skillnad mellan serbien o rumänien... han är supergo, han diskar, städar o allt som jag gör. I vår familj är det han som lagar maten, jag har inget att klaga på.
    Om du nu vill ha honom så bli tillsammans med honom! Vi har varit tillsammans i sex år o har ett barn o vill ha fler. De är som alla andra män, vissa är bra o andra är skit. Precis som svenska män!
    Min kompis har en svensk man o han gör ingenting hemma! Så det är en chansning med vilken man som helst, enligt min åsikt! Man vet aldrig hur det blir förrän man provar, du kan gå miste om en bra man om du tvekar o tänker på var han kommer i från!

• Anonym

Jag gick i samma klass som en kille från Iran. Han var jätte trelig och satte alltid oss tjejer i första rummet och var hur trevlig som helst! Jag umgicks lite med honom i skolan och han öppnade alltid dörren och bjöd på fika och så... Jag tycker att det är stor skillnad mellan svenska män och utländska när det gäller kvinnor.

Kan du inte lite försiktigt fråga honom vad hans kvinnosyn är? Om han är jätte troende kanske han säger vad han tycker att kvinnor ska göra?? Sen så finns det ju svenska idioter också till män så man kan ju inte alltid vara säker där heller!!

• Anonym (aldrig mer)

Har inte läst hela tråden,men träffade en serb ett tag. Han var hur gullig som helst i början,men började sakta smyga in sina åsikter om:vem jag skulle träffa,vad jag skulle ha på mig osv. Ett tag trodde jag att jag var gravid och då sa han att blev det en flicka skulle han döda henne efersom alla tjejer i Sverige var/blev horor....Då lade jag bena på ryggen och sprang.
    Alla är inte så naturligtvis,men för min del så är jag numera helnöjd med min helsvenske make.

Svar på tråden Relation med Serbisk man...