• Anonym (Skrajsen)

Relation med Serbisk man...

Förlåt att jag frågar, men jag är lite orolig. Har träffat en man från forna Jugoslavien som verkar både mysig och trevlig.

Har dock så dålig erfarenhet av utländska män då min syster var tillsammans med en man från Iran och han var den underbaraste i världen tills en dag då han förvandlades till ett monster som ville slå ihjäl både henne och vår pappa och ...

Jag är inte på något sätt invandrarfientlig, men jag fick en väldig respekt för olika människosyner i olika delar av världen efter det. Har dock ingen erfarenhet av Serber, utom en Serbisk kvinna jag känner till som blev väldigt pryglad av sin man.

Är det nån som utan att fördöma mig kan berätta lite om Serber?
    Jag vill gärna tro att det ÄR en toppenkille, men hur är deras kvinnosyn?

• Svar på tråden Relation med Serbisk man...
  • Duckan74

Tack, men jag studsar redan mellan spisen och knytnäven, gift förstår du

• Anonym (svenne)

Robot, skippa diskussionen för du tillför knappt något. Tror att du ska komma hit och provocera.... skrattretande, lilla gubben!

• Robot

bra bra din man har fattat galoppen...

• Anonym (svenne)

TS, har du bestämt dig än?
    Verkar vara en del velande trots att det nästan framgår tydligt vad det är du vill, eller hur?

• bebek istiyorum

Hej. Jag är tillsammans med en turkisk man och jag kan ju säga att dom har en annan syn på mkt i länderna där runt omkring. Det är pga religion och kultur. Sen beror det självklart på hur ens familj är och vart man bor. Men ofta i turkiet är det kvinnan som är "hemmafru" och tar hand om allt hushålls-göra och det är normalt. Mannen går ut och jobbar medan frun tar hand om barn och hem. Har man växt upp så är det, det man vet. Men det behöver ju inte betyda att mannen i fråga behandlar sin kvinna illa lr nått. En del kvinnor trivs med det, tro det lr ej. För dom har växt upp så.
    Men de finns ju "röt-ägg" i alla olika länder, så tycker inte du ska lägga ner allt när det inte finns några rimliga själ. Ta det bara lugnt fram och lär känna varandra väl först om du är lite osäker. Prata också mkt om era kulturer osv så ni vet vad ni tycker om olika saker. Så vet ni vart ni står om det skulle bli något riktigt seriöst.
    Jag har alltid varit rakt på sak hur jag ser på saker osv, saker som kanske har varit lite svårt att ta för mig kille. Men han vet hur jag är, jag står för vad jag tycker och ändrar mig inte för nån. Har sagt att jag blir ingen hemmafru hehe
    Som tur är han lite modernare än vissa andra turkar är och inte troende så de gör det hela lite lättare för oss.
    Men som sagt, man kan inte dömma ut alla för en visar sig vara ett röt-ägg.
    Så LYCKA TILL!

• bebek istiyorum

kollade bara igenom lite mer vad ni andra skrivit. En del skriver att dom är ju så bla bla bla. Vill bara säga en sak. Är man från två HELT olika kulturer så är det svårt ibland. NU menar jag inte nått med misshandel osv som aboslut inte är acceptabelt, så ingen missförstår mig.
    Men kan tro att många från östländerna som har en helt annan kultur har svårt att leva med en kvinna från sverige, en kvinna som är helt fri, har lika mkt rätt i samhället och gör som hon vill. Det är nått som dom är vana vid och en del har nog svårt att acceptera sånt och kunna leva med det. "Vi" tycker att dom gör fel/tycker fel gällande vissa saker, och vice versa. Eftersom vi är från OLIKA kulturer. Man måste jobba och kämpa och lära sig kompromissa i ett förhållande där man har helt olika kulturer.
    Så säg snälla inte att "dom är så" för vem säger att det är oss det är fel på?
    Man är bara olika, olika kulturer, olika i tankesätten.
    Sen väljer man själv om man vill ha ett förhållande som kräver mkt jobb.
    Vill man inte inse det ska man nog inte involvera sig med nån från annan kultur.

• Sheyla

Det är alltid enklast att vara tillsammans med någon som har samma kultur, bakgrund och värderingar som en själv. Därför kommer jag aldrig att bli ihop med en utländsk man igen. Sen finns det såklart rötägg/änglar inom alla kategorier.
    TS: det låter som att du inte riktigt kan njuta av din förälskelse pga det här. Kanske du ska gå vidare till någon annan?

• Lalune2

Min svägerska är sambo med en serb sedan 10 år tillbaka och har två barn ihop med honom. Jag gillar honom jättemycket! Men jag kan också bli helt galen på honom ibland när han kommer dragandes med argument/åsikter som jag tycker är helt uppåt väggarna. Men som har sin grund i hans kultur och som man ju måste respektera till viss del.

Det har inte alltid varit en lätt resa för dem, det är stor skillnad kulturellt sett. Och ännu svårare blev det givetvis när barnen kom in i bilden. Men jag tycker ändå att de har jämkat rätt bra och kompromissat. I början när de träffades så fanns det inte på världskartan att han städade, idag gör han det tex. Sen finns det vissa saker som de absolut inte kan komma överens om än idag, men så är det väl i alla familjer, mer eller mindre?

Jag tror också att det beror mycket på vilken sorts man det är, man kan inte generalisera och säga att alla serber är si och så, utan alla är olika.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Robot

Fattar inte att svenska stolta, självständiga, fritänkande kvinnor ens kan överväga det.

Får ni problem får ni skylla er själva. Det är den allmänna uppfattningen i min bekanskap iallafall..

• bebek istiyorum

Till Robot, finns det inte svenska kvinnor som tar hand om hemmet?? Det finns väl många som både sköter heltidsjobb och tar hand om hemmet, diskar, lagar mat, tar hand om barnen och mannen jobbar och slappar frasmför soffan när han kommer hem.
    Alla svenska kvinnor är väl inte likadana precis som utländska män inte är likadana. Bara för man kommer från ett visst land betyder det inte att alla människor där är lika. Alla är olika, ätnker olika etc vart man än kommer ifrån. Och som Soleil sa, alla familjer har väl lite problem, ingen är val fan perfekt.
    För mig är man som svensk lr utländsk inte bättre lr sämre. Vi är alla olika individer i denna värld. Men människor med "rasistisk" syn ser väl inte så på saken kan jag tänka mig.
    Jag är glad jag inte har en svensk man som du Robot om jag ska vara ärlig, du verkar inte så himla go själv med tanke på vad du skrivit. Ut och res lite och få se världen och lär känna nya människor kanske du vidgar ditt perspektiv lite.

Svar på tråden Relation med Serbisk man...