Tråden Katt
Ja, tolka fritt
*lägger öronen bakåt och vispar med svansen*
Ja, tolka fritt
Våran Sonja är precis en sådan katt som du beskriver, Skärgårdsfru. Det synsättet gör mig rosenrasande, som om en katt var en förbrukningsvara! Tack för att du går in och stävjer det någonststans!
De var 8 stycken ungar i 2 kullar som föddes ihop med Sonja. Ingen vet vilken som tillhör vilken kull, för 2 av honorna fick nästan samtidigt. Min syster tog också en katt i samma kulll, och våra 2 är de enda av de 8 som lever nu 3 år senare. Många fordon, ingen avmaskning, lite mat ibland och så 3 kullar om året har tagit kål på de andra 6.
Och våra är båda ungeför dubbelt så stora som sina mödrar, våra katter väger 3 (Sonja) respektive 4 kilo (Denzzil, kastrerad hane)...
Hatten av för Skärgårdsfru! Tank om fler kunde tänka som du gör.
Hej på er! Det är något som inte stämmer med min katt... jag har en termin på djurkliniken i morgon men någon av er kanske vet vad som händer/vad jag kan göra.
Sedan imorse vid kanske 5 tiden dreglar han, det är otroligt. Det droppar om honom när han går och när han lägger sig blir det en stor pöl inom kanske 10-15 minuter.
Annars verkar han helt frisk: han äter och dricker (mycket just nu, naturligtvis), han går på kattlådan, vill gosa, vill ut och leka - men det rinner hela tiden ur munnen på honom. Ser ut som helt vanligt saliv.
Tänker om han har tuggat i sig något ute borde han väl även må dåligt/vara hängig eller så men det är han inte. Funderar på tandvärk eller halsont, men skulle han då äta helt normalt...?
Han är 3,5 år, kastrerad och frisk för övrigt... Vet någon vad det kan vara eller om det finns något jag kan göra tills vi åker till veterinären i morgon...?
Dregel kan vara en symptom på att katten har tandsten....
sophiie: Men kan det dyka upp så plötsligt? Eller rättare sagt ställa till med problem så plötsligt?
Han var helt ok tills igår, det är bara sedan i morse han lämnar stora pölar efter sig när han har legat en stund... En stund = kanske 15 minuter...
Får se vad veterinären säger i morgon. Jag kan ju knappt sätta mig och skrapa tandsten...
Tack för idéen! Ska fråga om det imorgon!
Jag vet inte mer än att dregel kan vara ett tecken på tandsten, min hona dreglade ett par dagar o sedan slutade helt. Men hon dreglade bara när hon låg ner... Samma som din katt gör.
fou.ofa.ki.se/kattfraga/juni.asp där finns en fråga ang dregel o katter..
Men om du ska till vet imorgon, och katten inte verkar ha ont, så ta det lugnt...
LYCKA TILL! skriv gärna sen vad vet. tyckte om dreglet..
Ja, jag hör av mig imorgon - sidan du länkar till innehåller en beskrivning på EXAKT hur han beter sig så det är nog inte värre än tandsten (tack och lov, har fortfarande inte riktigt klarat av min änglakatt så jag blir lätt lite hysterisk).
Åh, vad jag längtar tills slutet av februari! Då flyttar vår nya katt hem till oss, en röd Maine coon-kille. Var och tingade honom idag och han är verkligen en riktig sötnos!

sophiie: Det var tandsten (du hade alltså rätt!) och: han har tappat en tand!
Veterinären sa att det kan hända att han droppar lite saliv innan han har vant sig riktigt vid att tanden fattas men det är inget långvarigt och framför allt inget han har ont av eller lider av på något sätt.
lindac77: Gud, vad gullig! Förstår att du längtar!