• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:50:00 följande:
    mingMan kan inte tycka saker som strider helt mot alla fakta. Socker är inte ett gift.
    Det klassas inte som ett gift i dagens Sverige, nej. Sen kan ju faktiskt åsikten delas där.
    Koffein "är" ju inte heller ett gift. I Sverige. I vissa länder är det narkotikaklassat.
    Så frågan är ju om och när socker kommer att räknas som gift i Sverige.
    Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

ciccin. det där tror jag inte ett jävla dugg på.

• Vanilj

Vi kan inte handla sprit själva! Varför inte förbjuda det helt?? *ironi* Vad spelar det för roll om ica säljer det?? En alkholist får sprit ändån idag, för vi har många av dem i vårt land nu och vi har även ett systembolag. Öpnna ögonen och tänk efter!Vi har även flera hemlösa idag än vad vi har haft innan *undrar varför?*

• Ciccin3

mjukisvicki

Well, kolla på nyheterna, läs en tidning.

• cid

Vanilj: skulle mer påstå att dom väldigt mycket ser till vår hälsa eftersom det skulle bli fruktansvärt dyrt att släppa läkemedel och alkohol på den fria marknaden.
    Se hur det ser ut i Danmark med deras alkoholism.

• mjukisvicki

ciccin. ja jag läser tidningen varje dag. men jag ser inga fler jobb för det.
    det är bara önsketänkande att det kommer komma fler jobb.. jobben kommer liksom inte bara för att regeringen säger det. utan finns det inga så finns det inga.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 00:50:39 följande:
    ming: Ang socker vs alkohol: Majoriteten av de unga som utsätts för våld och sexuella övergrepp på helgerna i samband med "festande" är alkoholpåverkade, liksom gärningsmännen. Inte har de förhöjt blodsocker!
    Japp, det stämmer. Men de flesta som har livshotande fetmarelaterade sjukdomar (vilket är långt fler än de som utsätts för våld under fyllan) är mycket ofta påverkade av socker.
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:52:30 följande:
    ming ser inget fint med blåregering. jag ser bara ännu mer fattigdom.
    Hur ser du det?
    Kossan af Svammel
  • Alderia

Ciccin: Är inte det minsta putt, jag lovar.

Kan däremot bli lite skrämd av hur lätt vissa här verkar ha att skita i dem som har det svårast bara för sin egen bekvämlighets skull. Jag går gladeligen en bit extra till närmsta Systembolag eftersom jag ser det positiva med att det finns. Mindre tillgänglighet = färre missbrukare. Rätt logiskt faktiskt, och något som bevisats i flera studier.

Men folk prioriterar ju olika såklart. Och det är inte olagligt.

• Ciccin3

mjukisvicki

Haha, men snälla. Har det undgått dig att ams för första gången på länge tjuter ut att det händer massor, att det kommer ske mycket nästa år på arbetsmarknaden?

Eller vill du inte se, för att det inte passar in i ditt röda tänkande?

• mjukisvicki

äh hur kan du inte se det?
    sänka sjukersättninge. min mamma är sjukpensionär och kommer få det ännu sämre nu. (hon klara knappt att leva nu hur sjutton blir det då inte sen.)
    a-kassan ska höjas. allt ska höjas. försäkringar bensinen ska höjas.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!