• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Alderia

ming: Det är en jävla skillnad på att själv år efter år äta fel och missköta sin kropp och att bli våldtagen, eller hur?

• Vanilj

Cid- Vad är det för fel på Danmark? Ser inte så mycket skillnad är där rätt ofta eftersom jag bor 20min ifrån danmark. Jag tycker det är ens eget ansvar hur mycket man kan dricka och dessutom så tror jag inte man blir mer ansvarslös bara för man inte har ett systembolag!

• Elyelle

Lite OT, men...

Alderia: I USA har alla ratt till allman sjukvard. Sjukvarden far inte neka vard av en person som inte har rad att betala. Sedan bor man ju naturligtvis betala sina rakningar nagan gang, men det kan man fa ordnad sa man betalar 100-lappen/manad (eller mindre), om det ar det enda man har rad med. Inte for att det ar aven nara till det idealiska systemet, men ville bara saga att alla har ratt till allman sjukvard aven i USA.

• ming
    cid skrev 2006-12-11 00:54:56 följande:
    Vanilj: skulle mer påstå att dom väldigt mycket ser till vår hälsa eftersom det skulle bli fruktansvärt dyrt att släppa läkemedel och alkohol på den fria marknaden.Se hur det ser ut i Danmark med deras alkoholism.
    Varför tror du att svenskarna kommer att ändra sina alkoholvanor för att spriten säljs på andra affärer än systemet?
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:55:42 följande:
    ciccin. ja jag läser tidningen varje dag. men jag ser inga fler jobb för det.det är bara önsketänkande att det kommer komma fler jobb.. jobben kommer liksom inte bara för att regeringen säger det. utan finns det inga så finns det inga.
    Hur snabbt tycker du är rimligt för en ny regering att ordna detta då? Är två-tre månader en rimlig tidsgräns? Eller är det mer rimligt med två-tre år?
    Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

ciccin. äh vaddå röda tänkande?
    här där jag bor finns det knappt nå jobb.
    ams har inte sagt något hurrande här.

• Ciccin3

Alderia

Jag bryr mig en hel del om utsatta människor, jag är personligen involverad på flera plan.
    Så det handlar inte om ett egoistiskt tänkande.

Undersökningarna du pratar om finns inte.
    Eller jo, dom finns lika mycket som motståndarnas finns.

Det finns inget som säger att Svenskar inte klarar det som resten av världen klarar.

• Alderia

Elyelle: Jo jag vet att sjukhusen i USA inte skickar iväg folk som blöder. Däremot har stora delar av den amerikanska befolkningen inte råd att behandla icke livshotande medicinska problem, och har ofta inte råd med bra mediciner.

• mjukisvicki

ming. jag vill bara försöka klara dessa fyra förjävliga år och sen få tillbaka sossarna.
    det ända jag har märkt hittils är nerskärningar. som här istan måste dom skära ner på komvux utbildningar. skatten har inte sänkts. allting blir bara dyrare. så nej jag tror inte ett skit på denna regering.

• Ciccin3

precis som ming säger, hur fort tror ni att man vänder ett land?

På en vecka, en månad ett år?

Praktiskt att sitta några månader efter valet och klanka på den nya regeringen som inte lyckats trolla med knäna.

• Vanilj

mjukis- det finns inte så mycket jobb här för att hela sveriges system är helt sjukt det är för dyrt att anställa folk, det är för dyrt att starta eget. och en himmla massa regler man måste följa! Dem röda ville nog dra sig ur för dem visste hur mycket skit dem satt sverige i!!

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!