Forts. Helsingborgsmamma i höst/vinter del 3!
Fortsättningstråd på: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m13221946.html
En tråd för oss mammor som fick bebis höst/vinter -06
Fortsättningstråd på: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m13221946.html
En tråd för oss mammor som fick bebis höst/vinter -06
Lysande, metallgem. God fortsättning på det nya året alla nya och blivande Hbg-föräldrar!
Först o främst bra metallgem!
Mahj: Stort grattis till lilla killen. Jättefin!!
Till er alla hoppas ni hade ett bra slut och att det nya blir bättre
Ser oxå framemot en fika här framöver!
Gott Nytt År!
Klara har hunnit bli 3 1/2 månad gammal. Storebror Axel börjar på dagis i Rydebäck den 8 januari så då har jag lte mer tid för mammafika o hänger nog gärna med i januari om jag får.
Mahj: Grattis till en söt kille!
Hoppas ni alla haft en bra jul och nyår! Julen blev lite väl hektisk, vi for omkring alldeles för mkt..iaf enligt Viggo som visade ganska bestämt att han blev stressad. Nästa år gör vi inte om samma misstag.Även om han e äldre då så känns det som att julen ska handla om annat än att pressa in så många besök på så kort tid som möjligt.
Kan inte riktigt förstå att Viggo är ca 3.5 månad redan...Tiden bara springer iväg!!!
Hej tjejer!
Hoppas allt är bra med er, vi mår toppen!!!!!!! Ska iväg och träffa prästen idag, Williot ska döpas den 13, ska bli spännande! Hur har ni andra tänkt göra med dop? Jag själv döptes inte förrän jag var 25 och skulle vara fadder till loppan (Matilda). Krsitian sa att det var tur att han slapp hålla mig, och att det hade varit svårt att hitta en så stor dop klänning *ler*.
Må så gott! Kramar
Jag har varit lite tveksam till dop.. maken ville att vi skulle döpa skruttan så vi har diskuterat det fram och tillbaka.
Jag är ju kristen men inte direkt troende så jag ville nog att Adela fick välja det själv när hon blev stor.
Men, efter min mormors död och under begravningen den 29:e så blev jag övertygad om att jag ville döpa henne.
Prästen pratade om att gud "tar över" mormor från livet och att hon inte är ensam. Och att det samma gäller dopet, att barnet aldrig är ensam utan gud vakar över henne.
Troende eller inte det är en vacker tanke och alla som vill min flicka väl välkomnar jag.
Lät det flummigt? Lite kanske..
Men vi har bestämt att döpa henne, någon gång i slutet at februari tror vi.
Idag var vi på slutkontroll av Adela på Neonatalavd. Alla värden såg bra ut så vi behöver inte komma tillbaka, skönt!
Kramar från mig och Adela!
Vi väljer att inte döpa. Det är något som hon kan ta ståndpunkt till när hon är så gammal att hon själv kan göra val. Respekterar givetvis de som väljer att döpa :)
Hoppas ni alla haft en underbar jul! Tänk att det redan är över och vi är inne i ett NYTT år!!
Vi valde också att inte döpa, eftersom vi har diskuterat oss fram till ståndpunkten att religion ska få vara hans eget, personliga val när han blir gammal nog att förstå vad det innebär. Säger som Junipingla att jag definitivt respekterar dem som väljer att döpa, bl a valde min syster och hennes man att döpa sina barn. Var och en väljer det som känns rätt för dem.
Vi hade istället ett barnvälkomnande, där hela släkten fick komma och träffa lillen. Min mamma broderade hns namn på släktens dopklänning, som han hade på sig i någon timme eller så vilket var viktigt för henne. Vi presenterade hans tre namn och varför vi hade valt just de namnen. Massor med fotografering, lite presentöppning och så mat/dryck förstås.
Hej allihopa. Sållar mig till den nya tråden.
Har haft en underbar jul och nyår var också mycket lugn och mysig.
Tänkte höra med er här inne om ni låter era små sova på mage. Vår lilla är definitivt ett "magbarn". Men jag vågar bara låta henne sova på mage på dagen o jag sitter brevid. Hon sover som en stock. På rygg sover hon ca 5 min. Jag har hela tiden fått ha henne på magen på dagarna och nu 3 mån känns det verkligen som om det är dags att ta itu med lite annat medan loppan sover.
Problem...nu när hon fått sova på mage på dagen vill hon inte sova på rygg på natten. Hon är super orolig och slänger med armar och ben. Så fort jag tar upp henne somnar hon dock.
Tips och trix någon?
Gott nytt år till er alla.
/Anna
Hej igen!
Vi valde att döpa äv Klara. Kändes lite småknepigt, det pratas ju mkt om Gud o församlingen o vi är inte troende direkt. Men, såg det som ovan skrev, att det känns som om en liten välsignelse o som att hon fick en slags skyddsängel (vid sidan av det där med att det är en tradition ect). Flummigt men det var så det var.
Klara sover inte på rygg men så fort jag lägger henne på sidan med nappen o ngt att nosa på ("gosefilt" så stänger hon ögonen o somnar. I vagnen kan hon somna på rygg men vaknar ofta. Båda mina barn har sovit på sidan, testa. Det e ganska kul, det tar 1 sek innan Klara somnar efter att jag lagt henne på sidan o är hon trött vänder hon numera sig själv på sidan. Hon har aldrig kommit över i magläge fr sidoläge.